Erste Market belépés

Online befektetés belépés

Ha elfelejtetted NetBroker jelszavadat, hívd
ügyfélszolgálatunkat a 06 1 235 5151 telefonszámon.

Még nincsen értékpapírszámlád?
Online számlanyitás
GYIK Panaszkezelés
PIACI HÍREK

Jóból rossz, rosszból jó?

KOMMENTÁR
KOMMENTÁRMiró JózsefVezető elemző2023. szeptember 15.   12:35

Jó hírek jöttek Kínából. Augusztusban az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom bővülése is gyorsulni tudott. Ráadásul nagyobb mértékben, mint amire az elemzők számítottak. Egyes kínai elemzők már a kínai gazdaság fordulatáról kezdtek...

Jó hírek jöttek Kínából. Augusztusban az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom bővülése is gyorsulni tudott. Ráadásul nagyobb mértékben, mint amire az elemzők számítottak. Egyes kínai elemzők már a kínai gazdaság fordulatáról kezdtek beszélni, de a valóság az, hogy ez még csak gyenge jel, ha a grafikonokra nézünk.

Forrás: Bloomberg

Forrás: Bloomberg

Talán a kiskereskedelmi forgalomban tényleg fordulatról beszélhetünk, s az segíthet a kínai gazdaságnak, de az ipari termelés esetében talán még korai a nagy felpörgésről beszélni. Mindenesetre a várakozásoknál jobb adatoknak azért lehet örülni.

Ugyanakkor az USA-ban a még mindig feszes munkaerőpiac visszaütni látszik. A 150.000 tagot számláló UAW (United Auto Workers) szakszervezet 12.700 embere tette le a munkát a három gyártónál, a Fordnál (Michigan), a GM-nél (Missouri) és a Stellantisnál (Ohio). Ezek az emberek heti 500 dollárt kapnak a sztrájk idejére az UAW 825 millió dolláros sztrájkalapjából. Ebből nem nehéz kiszámolni, hogy a munkát nem felvevő emberek, vagyis a szakszervezet a jelenlegi formájában 130 hétig, azaz majdnem 3 évig kitarthat. Persze senkinek sincs kedve eddig várni. Vagyis a szakszervezet a sztrájk kiterjesztését helyezte kilátásba, ha nem érnek el eredményeket belátható időn belül. Erre meg is van a lehetősége, hiszen a Stellantis 56.000 amerikai munkavállalójából 43.000 UAW tag, a Ford esetében 86.000 amerikai munkavállaójából 57.000 UAW tag, míg a GM esetében kb. 46.000 UAW tag van a 92.000 USA-n belüli munkavállalóból. Nyilván, ha minden szakszervezeti tag sztrájkba lép, akkor csak kb. három hónapra elegendő a szakszervezet pénze. Viszont ennyi idő alatt is nagy kárt lehet okozni. Ugyan a legnépszerűbb modelleket előállító gyárakban léptek sztrájkba a munkások, de ez egyelőre kismértékű a három gyártó méretéhez képest. Hiszen a gépjármű gyártóknak összesen több mint 600.000 munkavállalója van világszerte, amelyből a Stellantis a legnagyobb 272 ezerrel, míg a Ford és a GM rendre 173 ezer és 167 ezer munkavállalóval rendelkezik.

Szóval ez még csak egy erős figyelmeztetés, s nem csak a gyártóknak. Hiszen a beszállítói láncon keresztül számos más céget is érinthet a sztrájk esetleges elhúzódása. Annyit különben lehet tudni a sztrájkolók követelésének becsült költségéről, hogy az négy év alatt mintegy 80 milliárd dollárba kerül minden egyes vállalatnak. Ez pedig nagyon sok, hiszen a három cég együtt évi mintegy 40 milliárd dolláros profittal rendelkezik (GM, Ford ~10-10 milliárd, Stellantis ~20 milliárd). Vagyis valószínűsíthetjük, hogy itt a névtelen informátor túlzó számot közölt. Azt tudjuk még, hogy a szakszervezet szeretné megszüntetni azt a gyakorlatot, hogy egyes munkavállalókat határozott idejű szerződéssel és alacsonyabb, óránként 15 dolláros kezdőfizetéssel alkalmaznak csak. A 18-32 dollár között kereső, határozatlan idejű szerződéssel rendelkező alkalmazottak esetében pedig a megélhetési költségek növekedésével arányosan szeretnék emelni a fizetéseket, 32 órás munkahét mellett. S a nyugdíjmegtakarítási alapok esetében is vannak követeléseik. Ha csak a béremeléssel számolunk, amit 10 százalékra veszünk, s csak a szakszervezeti tagokra vesszük figyelemebe, akkor a három gyártó esetében összesen évi kb. 1 milliárd dolláros plusz költségről beszélhetünk. Vagyis nem valószínű az a hatalmas összeg, amit a Bloomberg újságírója belengetett. Így talán nem meglepő, hogy a Ford és GM részvények moderáltan, néhány százalékos csökkenéssel készülnek reagálni az eseményre, míg a Stellantis, amelyet relatíve mintegy fele akkora mértékben érinthet ez a szakszervezeti lépés, mint a többit, gyakorlatilag nem változik az európai kereskedésben. Sőt, picit még emelkedni is tud.

Mindenesetre a mostani és pl. a korábbi UPS sztrájk is jól mutatja, hogy a feszes munkaerőpiac kis teret enged a cégvezetőknek a béralkuban. S ez veszélyes lehet a gazdasági növekedésre nézve. Ugyanakkor a kézi vezérlésű Kínában megjelentek az első pozitív jelek. De azért ne gondoljuk azt, hogy a rosszakból jók, a jókból pedig rosszak lesznek.

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának

ELEMZÉS

Hamarosan érkeznek a repülő autók - vajon megéri beszállni?

A repülő autók régóta foglalkoztatják az emberiség fantáziáját. A sci-fikben már évtizedek...

AGRÁR SAROK

Aszályban muszáj

Nem lehet már érzelmi alapon döntéseket hozni – a mezőgazdaságban sem. Pedig sokan továbbra is hitre, érzelmekre és nem a valóságra alapítva...

2025. június 30.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben