Tegnap délután az amerikai inflációs adatnak örülhettünk. De miért is? Legalábbis azon túlmenően, hogy az árak kisebb mértékben emelkedtek, mint amit vártak, a maginfláció pedig tovább csökkent. Hát azért, mert a részletes adatok szerint az...
Tegnap délután az amerikai inflációs adatnak örülhettünk. De miért is? Legalábbis azon túlmenően, hogy az árak kisebb mértékben emelkedtek, mint amit vártak, a maginfláció pedig tovább csökkent. Hát azért, mert a részletes adatok szerint az energián kívüli inflációs adatok vagy stagnáltak, vagy csökkentek. A szolgáltatások 3,5 százalékponton maradtak júniushoz képest, éves összehasonlításban. Ugyanakkor a nyersanyagárak (élelmiszer és energia nélkül) 0,3 százalékpontról 0,2-re csökkentek, az élelmiszer pedig 0,8-ról 0,7 százalékpontra változott. Az energiában volt egyedül jelentékeny változás, mégpedig -1,5 százalékpontról -1,1-re. Vagyis az, amire számítani lehetett — hogy az energia nem fogja mindig lehúzni az indexet — az megtörtént, pl. az elmúlt időszak olajáremelkedésének köszönhetően. De nem csak a maginfláció ment lefelé (vagy stagnált), hanem az energián kívül minden komponens.
Forrás: Bloomberg
S ha már infláció, akkor nem mehetünk el a tegnapi San Franciscó-i döntés mellett sem. A közlekedési hatóság (California Public Utilities Comission) 3:1 egy arányban megszavazta, hogy a városban éjjel-nappal közlekedhetnek a Cruise (General Motors) és a Waymo (Alphabet) sofőr nélküli taxijai. Az ok egyszerű. A tapasztalatok alapján az autonóm járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az ember által vezetett autók. S szerintünk ennek előnyei meghaladják azokat a kockázatokat, amik a rendőrségi és tűzoltósági vészhelyzetek esetén léphetnek fel, mint ahogy arra már volt is példa. Pl. ki kellett kerülni az AV-t, vagy nem volt hajlandó elmenni, megállni, stb., így veszélyeztetve a vészhelyzet rendőrség, tűzoltóság általi kezelését.
Szóval a tegnapi döntéssel egy új kor kezdődött el, ami nem csak az Ubert vagy a taxizásból élők megélhetését befolyásolja, hanem előbb-utóbb a 3,5 millió amerikai kamionvezető egy részére sem lesz már szükség. Különben pont a kamionsofőrök, s itt elsősorban a „long haul” járatok esetében jellemző a hiány az egész világon. Szóval, ugyan nem mostanra vonatkozóan, de ez egy jelentős lépés lesz a munkaerőpiaci feszültségek oldása, a hatékonyság növelése terén is (a gép valószínűleg a legoptimálisabban fog vezetni pl. az üzemanyag felhasználás szempontjából, stb.).
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának