A globális és hazai részvénypiac is jól teljesített az első 6 hónapban. A magyar piac 50 ezer pont fölé emelkedett a félév során, főleg az utolsó két hónapban talált magára a piac. Idehaza és a nemzetközi tőzsdéken is 10 százalék fölötti volt az emelkedés. A Nasdaq kiemelkedően teljesített, mert újra megtalálták a befektetők a technológiai részvényeket. Az elektromos autógyártás az Egyesült Államokban is létfontosságúvá tette a lítium bányászatot.
Idehaza már kamatcsökkentés kezdődött el, de még mind a FED, mind az EKB, mind a többi nagy jegybank emelte a kamatokat. „Magyarországon eljutottunk a kamatemelési csúcsra, mert az effektív kamatrátát már 18-ról 16 százalékra csökkentették, míg az Egyesült Államokban és az Euróövezetben is hamarosan elérhetünk a szigorítási ciklus végére. Az infláció ugyanis mindenütt csökkenni kezdett” – értékelt Miró József, az Erste stratégája. Úgy látja, hogy a részvényértékeltségek, leginkább a magyar tőzsdén, igencsak alacsonyak. De a varsói és a prágai tőzsdén is ez a helyzet.
„Kilóg a sorból a Nasdaq, ahol 15-20 százalékkal magasabban lehetnek a valós értékeiknél a technológiai részvények. Egyébként a moderált, kézben tartott infláció jó a tőzsdéknek, mert az automatikusan azt jelenti, hogy emelik a cégek az eladási áraikat, ami önmagában emeli az árbevételeiket. Persze a hiperinfláció már káros lenne a tőzsdei papírokra” – összegzett Miró József, az Erste stratégája.
Az első félévben a prágai tőzsde 10 százalékkal, a varsói index 13 százalékkal, míg a budapesti parkett 10 százalékkal emelkedett.
Amerikai lítium bányász cégek - Amerikai légitársaságok
A Lithium Americas kanadai cég birtokolja, az egyébként az Amerikai Egyesült Államokban, Nevadában található egyik legnagyobb lítiumbányát az amerikai kontinensen. Úgy tűnik, hogy lassan a kitermelés környezetvédelmi aggályai is elhárulnak. A lítiumtermelést Joe Biden kormányzata is támogatja, hogy csökkentse Kína-függőségét ezzel a fontosabb alapanyaggal kapcsolatban.
„A General Motors 650 millió dollárt fektetett év elején a Lithium Americasba. Cserébe az autógyártó 10 éven keresztül kap majd lítiumot, hogy az elektromos autóikhoz szükséges akkumulátorokat elő tudják állítani” – részletezte a helyzetet Péntek Ádám, az Erste elemzője. Az autógyártók hosszútávú szerződésekkel próbálják a lítiumbányák termelését lekötni, mert tartanak attól, hogy szűkössé válhat ez az erőforrás.
Az amerikai légitársaságok utasainak száma idén már meghaladhatja az eddigi, 2019-es rekordévet. „Töretlen a repülési kedv. Tudtak jegyárakat emelni. A Delta Airlines például az előrejelzésében a magasabb nyereségsávot érheti el. A légitársaságok nyereségességét mindenesetre rontja, hogy az alkalmazottak béreit erőteljesebben kellett megemelni, sorozatos sztrájkfenyegetettség miatt. A sok utas miatt viszont ezt is ki tudják termelni” – vázolta a helyzetet Péntek Ádám, az Erste elemzője.
A műsorban szóba került még:
- Mit okozott a hiperinfláció a venezuelai tőzsdén
- Európában nagyobb mértékben emelkedtek a repülő jegyárak, mint Amerikában
- Messze még a környezettudatos repülés az Egyesült Államokban
A műsor első felében Miró Józsefet, az Erste stratégáját, majd a második részében Péntek Ádámot, az Erste részvényelemzőjét hallják. A műsorvezető Nagy Károly.
Az erstemarket.hu a Reggeli Monitor, a Trend FM reggeli hírműsorának kiemelt szakmai támogatója.
Szakértőink rendszeresen tájékoztatják a hallgatókat a legfontosabb gazdasági és piaci eseményekről és információkról, a folyamatok hátteréről, hogy megalapozottabb befektetési döntéseket hozhassanak.
Ez a podcast a műsor vágott, szerkesztett változata.
A podcastban foglaltak kizárólag az előadó személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!
