Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Mi köze a 10 millió forintos sajtos szendvicsnek a befektetésekhez?

SZTORI
SZTORIRebák AttilaAdvisory és Kiemelt Szegmensek Támogatási Vezető2023. május 2.   10:22

Diana Duyser egy amerikai nő a floridai Hollywoodból, aki 2004-ben vált híressé, miután az eBay-en eladott egy sajtos grillszendvicset, amelyről azt állította, hogy Szűz Mária képmását viseli. A szendvics tíz éven át állt egy műanyag edényben a házában, anélkül, hogy a penészedés jelei mutatkoztak volna rajta. Ez pedig Duysert arra késztette, hogy elhiggye, hogy ez egy csodás esemény.

Duyser története vírusként terjedt, és több hírcsatornán, köztük a CNN-en és a Fox News-on is szerepelt. A grillezett sajtos szendvics a pareidóliában hívő emberek számára is lenyűgöző tárgy lett. Néhányan még Duyser otthonába is elutaztak, hogy saját szemükkel láthassák a szendvicset.

Végül a grillezett sajtos szendvicset az eBay-en 28 000 dollárért adták el egy online kaszinónak, amely állítólag promóciós célokra akarta felhasználni.

Mi az a pareidolia?

A pareidolia az a pszichológiai jelenség, amikor az agyunk véletlenszerű mintákból és formákból értelmes képet érzékel ott, ahol nincs. Ez egyfajta illúzió, amikor olyasmit látunk, ami valójában nincs is ott. Ez azért történik, mert az agyunk arra van beprogramozva, hogy mintákat találjon és értelmet adjon nekik, még akkor is, ha nincsenek valódi minták. Ez egy természetes hajlam, amellyel mindannyian rendelkezünk, de néha tévútra vezethet minket.

A pareidolia leggyakoribb példája, amikor arcokat látunk tárgyakban vagy alakzatokban. Például amikor egy felhőre nézünk, és egy arcot látunk, vagy amikor egy sziklát nézünk, és egy állat alakját látjuk. A pareidolia azonban hangok, szagok és más érzékszervi inputok esetén is előfordulhat. Ez természetes emberi tendencia, és a szakértők úgy gondolják, hogy túlélési mechanizmusként fejlődött ki. Őseinknek képesnek kellett lenniük arra, hogy gyorsan felismerjék a potenciális veszélyeket a környezetükben, és a minták és formák gyors felismerésének képessége segítette őket ebben.

Amikor egy mintát látunk, az agyunk ugyanazokat az idegpályákat aktiválja, mintha valóban látnánk a tárgyat, amelyet a minta ábrázol. Ez az ismerősség vagy a felismerés érzetéhez vezethet, még akkor is, ha a tárgy valójában nincs is ott.

Pareidolia és befektetés

A pareidolia jelentős hatással lehet befektetési döntéseinkre. Amikor mintákat látunk a részvényárfolyamokban vagy más pénzügyi adatokban, hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy van egy trend vagy egy minta, amelyből profitálhatunk.

Azonban csak azért, mert látunk egy mintát, még nem jelenti azt, hogy az valóban létezik. Ez különösen igaz a részvénypiacra, ahol az árak gyorsan és kiszámíthatatlanul ingadozhatnak.

A befektetők hajlamosak lehetnek arra, hogy mintákat lássanak a részvényárfolyamokban, és ezek alapján hozzanak befektetési döntéseket, de ez veszélyes stratégia lehet. Alapos elemzés és az összes releváns tényező figyelembevétele nélkül könnyen a pareidolia illúziójának áldozatává válhatunk.

A pareidolia felismerésének módjai a befektetésben

A befektetők többféleképpen is felismerhetik a pareidóliát a befektetési döntéseikben. Egyik leggyakoribb jele, amikor olyan mintázatot látunk a részvényárfolyamokban vagy más pénzügyi adatokban, amelyet más tényezők nem látszanak alátámasztani.

Ha például egy részvény árfolyama hirtelen, minden nyilvánvaló ok nélkül megugrik, a befektetők hajlamosak lehetnek arra, hogy olyan trendet vagy mintát lássanak, amely valójában nincs is ott. Feltételezhetik, hogy a részvény tovább fog emelkedni, és ezen a feltételezésen alapuló befektetési döntéseket hozhatnak, még akkor is, ha nincs valódi bizonyíték, amely ezt alátámasztaná.

A pareidolia másik jele a befektetésben az, amikor túlságosan nagymértékben támaszkodunk a technikai elemzésre vagy más olyan eszközökre, amelyek célja, hogy mintákat találjunk a pénzügyi adatokban. Bár ezek az eszközök hasznosak lehetnek, de félre is vezethetnek minket, ha túlságosan rájuk támaszkodunk, és nem veszünk figyelembe más fontos tényezőket.

Végezetül fontos tisztában lenni az érzelmek befektetési döntésekre gyakorolt hatásával. A félelem és a mohóság egyaránt vezethet pareidóliához, mivel nagyobb valószínűséggel látunk olyan mintákat, amelyek megerősítik meglévő meggyőződéseinket.

A pareidolia leküzdése

A befektetésben a pareidolia leküzdéséhez fontos, hogy fegyelmezetten és analitikusan közelítsük meg a döntéshozatalt. Ez azt jelenti, hogy gondosan mérlegelni kell az összes rendelkezésre álló információt, és objektíven elemezni kell azokat.

Az is fontos, hogy jól meghatározott befektetési stratégiával rendelkezzünk, és ragaszkodjunk ehhez a stratégiához, még a rövid távú piaci ingadozások ellenére is. Hosszú távú perspektívával és egy világos, jól meghatározott befektetési stratégiával a befektetők elkerülhetik a kísértést, hogy a pareidolia alapján impulzív döntéseket hozzanak.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock

Erste NetBroker
Kereskedjen közvetlenül
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
Részletek
Erste Netbroker Kereskedjen közvetlenül a magyar, az osztrák, a német és az amerikai piacon Részletek
PODCAST

Túl sok energia, csekély eredményért

Kivételes időszakon vannak túl a nemesfémek, ipari fémek, amelyek közül több nyersanyag árfolyama is történelmi magasságokba emelkedett az elmúlt...

Egyre kevesebb gazda Németországban
AGRÁR SAROK

Egyre kevesebb gazda Németországban

Napjainkban, amikor a mezőgazdaság gazdálkodási körülményei alapjaiban és tartósan változnak meg, igen fontos mintákat találni az átalakulás...

2024. május 21.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben