A Black Friday és a Cyber Week alatt a tőzsdék a fogyasztók és különösen az amerikai fogyasztók ünnepi vásárlására összpontosítják figyelmüket. A hálaadást követő napokban számos amerikai kiskereskedő kedvezményekkel és különleges ajánlatokkal csalogatja a vásárlókat. Az amerikai fogyasztók ilyenkor tömegesen áramlanak a fizikai és online boltokba, hogy ajándékokat vásároljanak. Ez a gyakorlat azonban más országokban is egyre népszerűbb.
A belföldi fogyasztás óriási jelentőséggel bír az amerikai gazdaság számára, és az ünnepi időszak különösen jelentős. Tekintettel a magas inflációra és az emelkedő kamatlábakra, valamint ezek lehetséges hatására a fogyasztói magatartásra, a pénzpiacok nagy figyelmet fordítottak az idei év nagy ünnepi vásárlási napjaira.
Az online kiskereskedelem valószínűleg tovább növekszik az USA-ban
A legnagyobb reményt az online kiskereskedelem tovább növekvő népszerűsége jelenti, ahol a szakértők szerint az erős árnyomás ellenére új rekordok várhatóak. Az S&P-Global által megkérdezett fogyasztók több mint 31 százaléka előre jelezte, hogy az előző évinél többet fog vásárolni az interneten. A megkérdezettek 43 százaléka tervezi, hogy karácsonyi bevásárlásainak nagy részét online intézi.
Az Adobe Analytics első adatai szerint az amerikai fogyasztók csak pénteken várhatóan 9 és 9,2 milliárd dollár közötti összeget költöttek online. A hálaadás napjától a „kiberhétfőig” tartó teljes időszakra, az úgynevezett „kiberhétre” az Adobe felmérései szerint 34,8 milliárd dolláros online kiskereskedelmi forgalmat prognosztizált, ami 2,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Nyár óta javult a fogyasztói hangulat
Összességében azonban az infláció valószínűleg továbbra is visszafogja az amerikai fogyasztói kiadásokat. A National Retail Federation előrejelzése szerint 166,3 millió fogyasztó fog karácsonyi bevásárlást végezni a Cyber Week alatt, ami 8 millióval több, mint tavaly. Ők azonban valószínűleg kevesebb pénzt hagynak majd a kiskereskedők kasszájában. Az S&P által megkérdezett fogyasztók 26 százaléka tervezi, hogy idén karácsonykor kevesebbet költ, mint 2021-ben, mindössze 7 százalék tervezi, hogy növeli a kiadásait. A válaszadók közel 84 százaléka a magas inflációt jelölte meg a tervezett kiadáscsökkentés fő okaként.
A Michigani Egyetem fogyasztói hangulatindexében a magas infláció szintén valószínűsíthetően a vásárlók visszafogottságának egyik oka, bár az index az év folyamán a fellendülés jeleit mutatta. A júniusi 50 pontos rekordmélypont után a tőzsdéken sok követővel bíró mutató magához tért, de novemberben ismét enyhén, 5,2 ponttal 54,7 pontra esett vissza. Ez azonban a most lezárult félidős választások okozta bizonytalanságnak is betudható.
A Michigani Egyetem szerint a fogyasztók inflációs várakozásai a közelmúltban enyhén emelkedtek, : a következő egy évre 5,1 százalékra, a következő 5-10 évre pedig 3,0 százalékra. Ez 0,1 százalékponttal több, mint az előző hónapban. Októberben az inflációs ráta 7,7 százalékra csökkent a csütörtökön közzétett adatok szerint.
A kiskereskedelmi óriás Walmart növelte a legutóbbi eladásokat
Számos tőzsdén jegyzett kiskereskedelmi vállalat részvényei az ősz folyamán jelentős emelkedést produkáltak. A Walmart részvényei például az őszi hónapokban talpra álltak, és 5,8 százalékos éves emelkedést mutatnak. Az amerikai bevásárlóóriás a nyáron erős keresletet tapasztalt a magas infláció ellenére. A harmadik negyedévben a forgalom az előző évhez képest közel 9 százalékkal 152,8 milliárd dollárra nőtt.
A magas árak ellenére az amerikai fogyasztók a Walmart szerint sok pénzt költöttek élelmiszerekre és ruházati cikkekre. A konszern emelte idei értékesítési célját, és most már 5,5 százalékos árbevétel-növekedésre számít. A Walmart emelte profitprognózisát is, de továbbra is jelentős visszaesésre számít az előző évhez képest.
Az Amazon online kiskereskedő ezzel szemben meglehetősen eltérő számokat mutatott be: az őszi veszteségek után a részvény 44 százalékos csökkenést mutat az idei évre. Az Amazon nemrég az ünnepi üzletre vonatkozó gyenge előrejelzéssel okozott csalódást, amikor negyedéves számait ismertette. A vállalat az egyre fontosabbá váló felhő üzletágában is elmaradt a várakozásoktól.
A cikk első alkalommal 2022. november 28-án jelent meg az Erste Alapkezelő oldalán.
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: Shutterstock
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.