Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Összetörik az autóipar az ukrán háborúban?

SZTORI
SZTORI2022. március 7.   08:40

Nem csak az orosz szállítások leállítása jelent problémát a globális autóiparnak, hanem az is, hogy alapvető, Ukrajnából és Oroszországból származó alapanyagok hiányoznak a gyártásból. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy az ukrajnai autókábel gyárak leállása mekkora kiesést okoz az ágazatnak.

A ukrán háború indításának napján az Audi, a Chevrolet, a VW Csoport, valamint a Porsche és Land Rover Tata jelezte orosz kereskedőinek, hogy leállítja a szállításokat – a Vedomosztyi című orosz napilap akkori beszámolója szerint. A Reuters március 2-án arról számolt be, hogy a Honda, a Ford, a Mazda, a General Motors, a Daimler teherautók, a Volvo és a Volkswagen is jelezte: a globális szankciók, a háború okozta gazdasági és logisztikai problémák miatt jelenleg befagyasztotta az eladásokat, míg a Mitsubishi és a Mercedes-Benz a hírügynökségnek azt jelezte: újraértékelik a régiós üzleti terveiket. Egyedül a Toyota és a Nissan számolt be csak arról, hogy oroszországi üzletei a megszokott módon működnek..

Mindez óriási kiesést jelent a globális autóeladások szempontjából, hiszen Oroszországban tavaly 1,6 millió autó kelt el – Kína, az USA, India és Brazilia után ez a világ ötödik legnagyobb piaca. Azonban a háború a gyártásban is óriási gondokat jelent – és nem csak azért, mert VW és a Renault ottani üzemei egyelőre megálltak (miközben a francia cég érdekeltségébe tartozó AutoVaz (amely a Ladákat gyártja) újraindult. Oroszországban tavaly 1,5 millió jármű, és 1,3 millió személyautó készült, Ukrajnában mindössze néhány ezer, de az ország jelentősége leginkább az autó-kábel gyártásában nagy: a világ egyik legnagyobb kábelgyártó beszállítója a Leoni, két üzemet is működtet az országban, de további öt hasonló cég is működik ott. A Bloomberg jelentése szerint a német autóipari vállalatok és beszállítók közel 50 gyárat tartanak fenn Oroszországban és Ukrajnában.

Az alkatrész (eddig leginkább chip) -hiánytól szenvedő autóipart leginkább a kábelgyártók leállása érintheti érzékenyen, hiszen egy átlagos kocsiban ma már öt kilométer a beépített kábelek teljes hossza. De mindezek mellett ott van az értékes nyersanyagok hiánya is: Ukrajna a neontól, a kriptonon át, a xenonon keresztül sok autóiparban használt ritkagáz exportőre, nem beszélve az akkumulátor-cellák és szupravezetők ellátási láncában keletkező zavarokról.

A VW máris leállította az egykoron a Trabantokról híres zwickaui üzemét, ahol most az elektromos autók így az új ID.4 gyártása is folyik  – a közlemény szerint ugyanis az egység számos ukrajnai beszállítótól függ, így a társaság jelenleg áttekinti a szükséges alkatrészek lehetséges beszerzési alternatíváit. A BMW az alkatrészek hiánya miatt mindkét németországi (müncheni és dingolfingi) gyárában leállította termelést, ahogyan az angliai oxfordi Mini gyárban és az ausztriai Steyrben található motorgyárában is.

Forrás: https://www.motortrend.com/news/russia-ukraine-war-sanctions-supplies-economy-car-industry/

https://www.kbb.com/car-news/war-in-ukraine-will-affect-car-supply-prices/

https://www.inquirer.com/business/semiconductor-chip-shortage-ukraine-russia-conflict-20220228.html

https://telex.hu/tech/2022/03/03/hatalmas-piacot-es-beszallitokat-veszitenek-az-autogyarak

https://europe.autonews.com/suppliers/europes-auto-production-crashes-flow-wire-harnesses-dries

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

PODCAST

A kőolaj árrobbanása méri majd, hogy mennyire fáj a gazdaságnak az izraeli-iráni válság

Úgy tűnik, hogy az árupiaci szereplők nem tartanak egy széleskörű háború kirobbanásától Izrael és Irán között. Az viszont határozottan érződik,...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben