Nem csak az orosz szállítások leállítása jelent problémát a globális autóiparnak, hanem az is, hogy alapvető, Ukrajnából és Oroszországból származó alapanyagok hiányoznak a gyártásból. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy az ukrajnai autókábel gyárak leállása mekkora kiesést okoz az ágazatnak.
A ukrán háború indításának napján az Audi, a Chevrolet, a VW Csoport, valamint a Porsche és Land Rover Tata jelezte orosz kereskedőinek, hogy leállítja a szállításokat – a Vedomosztyi című orosz napilap akkori beszámolója szerint. A Reuters március 2-án arról számolt be, hogy a Honda, a Ford, a Mazda, a General Motors, a Daimler teherautók, a Volvo és a Volkswagen is jelezte: a globális szankciók, a háború okozta gazdasági és logisztikai problémák miatt jelenleg befagyasztotta az eladásokat, míg a Mitsubishi és a Mercedes-Benz a hírügynökségnek azt jelezte: újraértékelik a régiós üzleti terveiket. Egyedül a Toyota és a Nissan számolt be csak arról, hogy oroszországi üzletei a megszokott módon működnek..
Mindez óriási kiesést jelent a globális autóeladások szempontjából, hiszen Oroszországban tavaly 1,6 millió autó kelt el – Kína, az USA, India és Brazilia után ez a világ ötödik legnagyobb piaca. Azonban a háború a gyártásban is óriási gondokat jelent – és nem csak azért, mert VW és a Renault ottani üzemei egyelőre megálltak (miközben a francia cég érdekeltségébe tartozó AutoVaz (amely a Ladákat gyártja) újraindult. Oroszországban tavaly 1,5 millió jármű, és 1,3 millió személyautó készült, Ukrajnában mindössze néhány ezer, de az ország jelentősége leginkább az autó-kábel gyártásában nagy: a világ egyik legnagyobb kábelgyártó beszállítója a Leoni, két üzemet is működtet az országban, de további öt hasonló cég is működik ott. A Bloomberg jelentése szerint a német autóipari vállalatok és beszállítók közel 50 gyárat tartanak fenn Oroszországban és Ukrajnában.
Az alkatrész (eddig leginkább chip) -hiánytól szenvedő autóipart leginkább a kábelgyártók leállása érintheti érzékenyen, hiszen egy átlagos kocsiban ma már öt kilométer a beépített kábelek teljes hossza. De mindezek mellett ott van az értékes nyersanyagok hiánya is: Ukrajna a neontól, a kriptonon át, a xenonon keresztül sok autóiparban használt ritkagáz exportőre, nem beszélve az akkumulátor-cellák és szupravezetők ellátási láncában keletkező zavarokról.
A VW máris leállította az egykoron a Trabantokról híres zwickaui üzemét, ahol most az elektromos autók így az új ID.4 gyártása is folyik – a közlemény szerint ugyanis az egység számos ukrajnai beszállítótól függ, így a társaság jelenleg áttekinti a szükséges alkatrészek lehetséges beszerzési alternatíváit. A BMW az alkatrészek hiánya miatt mindkét németországi (müncheni és dingolfingi) gyárában leállította termelést, ahogyan az angliai oxfordi Mini gyárban és az ausztriai Steyrben található motorgyárában is.
Forrás: https://www.motortrend.com/news/russia-ukraine-war-sanctions-supplies-economy-car-industry/
https://www.kbb.com/car-news/war-in-ukraine-will-affect-car-supply-prices/
https://www.inquirer.com/business/semiconductor-chip-shortage-ukraine-russia-conflict-20220228.html
https://telex.hu/tech/2022/03/03/hatalmas-piacot-es-beszallitokat-veszitenek-az-autogyarak
https://europe.autonews.com/suppliers/europes-auto-production-crashes-flow-wire-harnesses-dries
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: GettyImages
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.