A Super Bowl az amerikai foci rajongóknak az egyik legfontosabb eseménye, ami évről évre rengeteg rajongót vonz a tv elé. A vasárnapi meccs sem volt másképp, ahol a Los Angeles Rams megverte a Cincinnati Bengals-t. Ez nem csak az év egyik legnagyobb sporteseménye az USA-ban, de az egyik legmeghatározóbb is a vállalatok számára. Nincs még egy olyan sportesemény, ahol több, mint 100 millió nézőt tudnak a cégek elérni egyszerre.
Előzetes adatok alapján a vasárnapi meccset 117 millió néző izgulta végig, ami még a 2015-ös rekordot is megdöntötte (114 millió néző). A Super Bowl nem csak a sportról szól, több szupersztár is fellépett a félidőben, mint Eminem, Kendrick lamar, de Snoop Dogg is szórakoztatta a közönséget. A szórakozáson kívül, hatalmas összegeket fogadnak a rajongók a kedvenc csapataikra. Az amerikai játék szövetség becslései szerint 31,4 millió amerikai 7,6 milliárd dollár értékben fogadott a mérkőzésre, ami szintén egy új rekordot döntött, hiszen 2020-ban csak 3,3 milliárd dollár értékben fogadtak a nézők. Az ötvenhatodik Super Bowl a rekordok mérkőzése lett, de ami igazán érdekes volt az a rengeteg kriptovalutával és a metaverzummal kapcsolatos reklám.
Már napokkal az esemény előtt, a sajtó Crypto Bowl-ként hivatkozott az eseményre, de ez nem meglepő, hiszen idén először számtalan reklámban feltűnt a téma. A Super Bowl hirdetéshelyei harminc másodpercenként, 6,5 millió dollárt kóstáltak, de úgy tűnik, hogy ez sem gátolta meg a hirdetőket, hiszen összesen 70 hirdetést láthattak a nézők a vasárnapi rangadón.
A kripto világgal foglalkozó vállalatok számára a Super Bowl egy hatalmas lehetőség, hogy felkeltsék a nézők figyelmét és promótálják szolgáltatásaikat. Talán az egyik legérdekesebb hirdetést a Coinbase készítette. A kriptobróker egy percig egy QR kódot pattogtatott jobbra-balra egy fekete háttéren és ezt beolvasva 15 dollárnyi Bitcoin ütötte markát annak, aki regisztrált, illetve egy nyereményjátékban is részt vehetett. Akkora volt az érdeklődés, hogy a Coinbase rendszere leállt, ugyan csak pár percig, a befektetők mégis leverték a cég papírját a hétfői nyitás előtt. A cég árfolyama 5%-os esésben állt nyitás előtt, viszont a nap végére 0,4%-os pluszban zárt. Másnap reggel, hétfőn, a Coinbase egyébként a második legtöbbet letöltött iPhone-alkalmazásként is megjelent az App Store-ban.
Persze nem csak a Coinbase volt az egyetlen cég, aki a kripto világ igéjét hirdette. Az olyan cégek, mint az FTX és a Crypto.com kriptovaluta kereskedéssel foglalkozó cégek szintén bemutatkoztak a nézőknek, illetve az eToro részvénykereskedési felület is a saját kriptovaluta kereskedési funkcióját hirdette. A hirdetők nem csak bemutatni szerették volna a kriptovaluták világát, de ösztönözni a nézőket, hogy kezdjenek el kereskedni. A Coinbase ezt az ingyen Bitcoinnal, a Crypto.com pedig azzal az üzenettel, hogy most kell kriptót venni, hiszen ez a jövő.
Érdekes, hogy nem csak a kripto vállalatok hirdették a kripto világot, de az olyan hagyományosan más tevékenységgel foglalkozó cégek is, mint a Bud Light sörgyártó vállalat. A Bud Light NFT-ken és a metaverzumon keresztül próbálta népszerűsíteni az új mindenmentes sörét, míg a TurboTax nevezetű adóbevallásokra szakosodott szoftvercsomagot fejlesztő cég reklámjában egy kezdő kriptokereskedő is felbukkant.
A reklámok a Bitcoin, illetve egyéb kriptovalutákra is pozitív hatással voltak. A Bitcoin árfolyama vasárnap óta 5% körüli emelkedést produkált, az Ethereum árfolyama pedig megközelíti a 10%-os felértékelődést.
Érdekes, hogy a sportfogadási vállalatok papírjai nagyobb csökkenést produkáltak hétfőn, viszont ez külső tényezőknek tudható be. A geopolitikai kockázat, illetve az egyre több beárazott kamatemelés ártott az olyan növekedési papíroknak, mint a Draftkings. A vállalat árfolyama közel 5%-ot esett a tegnapi nap folyamán, viszont a keddi nyitás előtt már 3,5%-os pluszban volt, ami azt mutathatja, hogy a rekord mértékű fogadások miatt a befektetőknek tetszhetnek a sportfogadási részvények.
Szükséges megemlíteni, hogy ugyan még mindig a hagyományos – autógyártók, alkoholos italgyártók és filmbemutatók – reklámok voltak túlsúlyban, egyre népszerűbbek ezek a kripto világra utaló reklámok, amik gondot okozhatnak. Több szakértő úgy látta, hogy ezek a hirdetések nem a jövőt mutatják be, hanem inkább a FOMO-ra támaszkodnak, vagyis az emberek félelmeire, hogy kimaradnak a következő nagydologból. Amit a reklámok nem említettek, hogy hatalmas kockázatot jelent egy kripto befektetés és ugyan számtalan olyan hírt hallani, hogy emberek egy éjszaka alatt dollármilliomosok lettek, a kripto kereskedés az egyik legkockázatosabb befektetés az árfolyam ingadozás miatt. A volatilitáson kívül egyéb kockázatokat is rejtenek a kriptovaluták. Többször előfordult már, hogy a kereskedési platformokat meghekkelik és ellopnak hatalmas összeg értékben tokeneket, de természetesen a kereskedőknek likviditási kockázattal is szembe kell nézniük.
Végezetül, ugyan a kripto világ az elkövetkezendő években csak még nagyobbra nőhet és egyre több reklám és hirdetés fog elénk tárulni, a kockázatok miatt viszont jobb megérteni a kriptovaluták működését, mielőtt elkezdünk nagyobb összegeket bele fektetni.
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: GettyImages
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.