Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Vissza a klasszikusokhoz! Újabb fejezet kezdődhet az értékalapú részvények történetében?

BEFEKTETÉS
BEFEKTETÉSVarga ZalánÉrtékesítési igazgató2021. november 12.   16:59

Az értékalapú részvények voltak a XX. század nyertesei. Rendre túlteljesítettek a növekedési részvényekkel szemben. Az elmúlt évtizedben a trend látványosan megfordult: a befektetők érdeklődése a klasszikus iparágakról, mint az autó- és bankszektor, a kitűnő növekedési kilátásokkal rendelkező vállalatok felé fordult, például technológiai cégekbe fektetve. A Covid-válság is csak megerősítette őket abban, hogy ez a helyes irány. A gazdasági talpraállás azonban újabb fordulatot hozott: az elfeledett értékalapú stratégiák újra fókuszba kerültek. Adódik a kérdés, hogy csak egy fellángolást láthattunk, vagy a jövőben ismét érdemes lesz számolnunk az értékalapú részvényalapokkal.

Mit értünk értékalapú (value), és a növekedési (growth) részvény alatt?

Az értékalapú (value) kategóriába azokat a részvényeket soroljuk, amelyek az eredményükhöz, vagy a könyv szerinti értékükhöz képest alacsony áron forognak, úgymond olcsó papírok, viszont nem várható kirobbanó növekedés tőlük. Ezen vállalatok sok esetben átlag feletti osztalékot fizetnek és profitjuk jellemzően együttmozog a gazdasági ciklusokkal: válságban jelentősen csökken az eredményük, fellendülés időszakában azonban jól teljesítenek. Tipikusan ide sorolhatóak az autóipar, a bankszektor, vagy a távközlési vállalatok részvényei.

A növekedési (growth) részvények alapvetően olyan vállalatok részvényei, amelyek bevételei és eredményei várhatóan az átlagot meghaladó mértékben növekednek hosszú távon, viszont árazásuk magas a fundamentumaikhoz képest. Ilyen ismert vállalatok például az Amazon, az Apple, a Facebook, vagy az Alphabet (Google).

A két típus közötti különbséget jól érzékelteti a növekedési kategóriába tartozó Tesla és az értékalapú Volkswagen különbsége az árazási mutatók és növekedési kilátások tekintetében. Elon Musk sikervállalatának árfolyama százhatvanhatszorosa az idei várható nyereségének, a szintén az autóiparban versenyző klasszikus gyártó esetében a szorzószám csak tíz. Az elemzői konszenzus szerint a Tesla eredménye 2025-ig várhatóan 170%-kal fog nőni, a VW profitja csak 36%-kal. Az optimális befektetés természetesen egy olyan részvény lenne, ahol az alacsony árazottság magas növekedési kilátásokkal párosul, de ezt a két tényezőt ritkán kapjuk meg együtt.

Az elmúlt évtized a növekedési papíroké volt. Mi áll a háttérben?

A value részvények évszázados tündöklése után az elmúlt évtizedben a növekedési részvények taroltak. A felülteljesítés fokozatosan nőtt, és a járvány alatt extrém mértéket öltött. A jelenség hátterében számos tényező állt. Ezek közül most néhány folyamatot mutatunk be, a teljesség igénye nélkül.

A kétezres években érzékelhetően felgyorsultak a változások a világban, és ez a jelenség a növekedési részvényeknek kedvezett. Az online térben egy vállalat sokkal gyorsabban tud új ügyfeleket nyerni és új piacokat hódítani, mint az korábban lehetséges volt. Ezt a folyamatot erősítette a globalizáció is. A Facebook például mindössze néhány év alatt jutott el sokmillió emberhez, és ma már a Föld lakosságának majdnem fele használja a cég valamelyik platformját. Másrészt a technológiai cégek piacán érvényesült a győztes mindent visz elv, így óriási koncentrációk alakultak ki egyes szegmensekben, tovább erősítve a tech óriások profitkilátásait, és ezidáig az állami szabályozás toleránsnak bizonyult a monopol pozíciókkal szemben.

Az alacsony hozamkörnyezet is közrejátszott a növekedési részvények szárnyalásában. Az elmúlt évtizedben soha nem látott mélységekbe süllyedtek az államkötvény hozamok. A növekedési vállalatok értékének meghatározásában a gyors növekedés miatt különösen nagy súlyt képviselnek a távoli jövőbe eső bevételek, melyeknek jelenértéke érzékeny a hozamszintre: alacsony hozamok mellett többet, magasabb hozamok mellett kevesebbet ér.

A növekedési részvényekre fókuszáló stratégia az alapkezelők körében is preferált stílus lett. A fejlett országok átlagos növekedési üteme évtizedről évtizedre lassult, így egyre inkább felértékelődtek a magasabb növekedést felmutató vállalatok. A value stratégiák alulteljesítése ráadásul egy önmagát erősítő folyamatba csapott át, mivel a gyengébb teljesítmény okán az ilyen típusú részvényalapok vesztettek népszerűségükből, az ügyfelek is egyre inkább a növekedési fókuszú alapokat keresték.

Végül a járvány gazdasági hatásai soha nem látott magasságokba repítették a növekedési és értékalapú részvények teljesítmény-különbségét, hiszen amíg a klasszikus vállalatokat a válság sújtotta, addig a tech cégek sok esetben profitáltak a korlátozásokból.

Akkor felejtsük el a value stratégiákat?

A helyzet messze nem ilyen egyértelmű. Bár a growth részvények piaci térnyerése valószínűsíthető, azonban az értékük már elég magas növekedést áraz, és a jövőbeli árfolyamalakulást majd az dönti el, hogy a várakozásokhoz képest hogyan tudnak fejlődni.
A jelenlegi értékeltségek a növekedési részvények esetében történelmi kitekintésben is magasak, és a value részvényekhez képesti különbség is rekord szinten áll. A gazdasági folyamatokban oly sokszor megfigyelhető átlaghoz való visszatérés tendencia a value részvények mellett szól. Emellett az aktuális gazdasági kilátások is sok szempontból ennek a stratégiának kedveznek.

Jelenleg a világgazdaság növekedési üteme magas szinten áll a koronavírus-járvány okozta gazdasági válságból való kilábalás következtében, és várhatóan a következő évben is erős marad. A gazdasági növekedés ezen ciklusa általában a value értékpapírok számára előnyös, mivel az ilyen társaságok bevételei gyorsabban reagálnak a javuló gazdasági környezetre.

A másik érv a value részvények mellett, hogy a következő évekre fokozatosan emelkedő hozamokat várnak az elemzők, és a magasabb hozamszint negatívabban érinti a növekedési részvényeket, ahogy azt a korábbiakban már láttuk. Ezt az összefüggést az idén a piaci folyamatok is visszaigazolták: a főként növekedési vállalatokat tartalmazó NASDAQ index korrekciói egybeestek a hozamok emelkedésével, és ezen időszakokban a value stratégia rendre túlteljesített.

Végül érdemes azt is kiemelni a value részvényekkel kapcsolatban, hogy magas inflációs környezetben is jobban teljesítenek. Itt ugyanaz a logika érvényesül, ami a hozamszint esetében. A value részvények bevételeiből nagyobb arányt tesznek ki a közeli jövőbe eső bevételek, ami egy magasabb inflációs környezetben előnyt jelent. A piaci várakozások alapján a jelentősen megemelkedett infláció csak átmeneti lesz, de megvan a kockázata egy tartósan magasabb inflációs környezetnek is.

Természetesen nem lehet egyértelműen azt állítani, hogy ismét fordulat lesz a két stílus tekintetében, de az előzőekben vázolt folyamatok alapján érdemes a value részvényekkel is számolni, és olyan részvényportfóliót építeni, amelyben az értékalapú stratégia is helyet kap.

 

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

PODCAST

A kőolaj árrobbanása méri majd, hogy mennyire fáj a gazdaságnak az izraeli-iráni válság

Úgy tűnik, hogy az árupiaci szereplők nem tartanak egy széleskörű háború kirobbanásától Izrael és Irán között. Az viszont határozottan érződik,...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben