Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Szórakoztatóipar: nem volt idő meghalni

SZTORI
SZTORI2021. november 8.   15:45

Ahogyan az érzelemdúsabb James Bond megosztja a rajongók táborát, úgy osztotta meg a szórakoztatóipart a járvány: a vírushelyzet stabilizálódásával ugyan visszatértek a nézők a mozikba, de már semmi sem lesz ugyanúgy, ahogy régen volt. A PwC elemzése szerint a szórakoztatóipar növekedése jövőre is gyors ütemű marad – részben az új technológiák előre törésének köszönhetően.

 

James Bond tarolt – az elején ugyan nem akkorát, mint ezt az ügynöktől korábban várták volna, de aztán szépen lassan a második olyan film lett Hollywoodban, amely meghaladta az 500 millió dolláros árbevételt (és most már bőven 600 millió felett jár). Daniel Craig utolsó 007-es filmje az első héten „csak” 313 millió dolláros bevételt hozott világszerte, és „alig” 56 millió dollárt a tengerentúli piacon, ami csak a negyedik legjobb nyitóhétvégi árbevétel a Bond filmek történetében. Ám a filmesek bizakodtak – és nem alaptalanul. Miután a jegyvásárlók 60 százaléka 35 év feletti (és 39 százaléka 45 évnél is idősebb volt) a magyarázatok szerint a filmben inkább hosszabb távon lehetett bízni, miután a korosabb vásárlók nem feltétlenül a nyitóhétvégén akarják látni a sorozat legújabb darabját. A filmeseknek igazuk is lett, mindez az elemzők szerint betekintést nyújt abba is, hogy a demográfia mit jelent az iparág jövője szempontjából.

A PwC elemzése szerint még kár lenne temetni a mozit, a digitális technológia előretörése nem öli meg a filmeket, de kétségtelen tény, hogy átalakítja az ágazatot, és a korábban is látható folyamatokat a vírushelyzet csak felgyorsította. Az elemzés 53 országban vizsgálta a fogyasztói és reklámköltési trendeket 14 szektorban, a könyvkiadástól a hagyományos televíziós hirdetéseken át az internet előfizetéseken és a VR-technológia terjedésén keresztül az e-sportra fordított kiadásokig.

A tanácsadó cég mindezek alapján a szórakoztató ipar gyors fellendülését várja idén és jövőre, és úgy véli, hogy 2025-ig a bevételek folyamatos gyarapodása várható: a járvány alatt gyorsan visszaeső bevételek az időszak végére a várakozások szerint több mint 25 százalékkal növekednek majd.
Mialatt az ágazat szereplői várják a helyzet egyfajta normalizálódását, valamiféle visszatérést a korábbi állapotokhoz, az is biztos, hogy a járvány során megváltozott fogyasztási szokások velünk maradnak a jövőben. Vannak területek, amelyek nagyobb veszteségeket szenvedtek el a piaci részesedésért folytatott harcban: a hagyományos televíziózás, a nyomtatott újságok az egyértelmű vesztesek közé tartoznak, ahogyan általában a könyvkiadás is, bár néhány országban ez utóbbi képes volt a korábbinál nagyobb szeletet kihasítani a fogyasztói tortából. Az elmúlt év egyértelmű nyertesei a streaming szolgáltatók (az úgynevezett OTT vagyis over-the-top tartalomszolgáltatás), a virtuális valóság és videójátékok lesznek. Az előrejelzések szerint a szórakoztató ipar leggyorsabban növekvő területeit jelentik majd.

A növekedést az internet-előfizetések egyre nagyobb igénybevétele is húzza: egyes szolgáltatók az adatforgalom 60 százalékos növekedéséről számoltak be, miközben az átlag is 30 százalékos bővülést jelent. Immáron egyre több fogasztó fektet be szélessávú internet-kapcsolatba (1.1 milliárd háztartásban érhető már el a szolgáltatás) és persze az okostelefonok további gyors terjedése is várható, holott már 2020-ban is 4,6 milliárd készülék volt használatban. Az előrejelzések az éves adatfogyasztás 27 százalékos növekedését prognosztizálják, amit az 5G terjedése is segít, hiszen a technológia egyre több országban lesz elérhető.
A PwC egyelőre a zeneipar visszatérésével kapcsolatban óvatos: az élő koncertek hiánya az ágazat bevételeit közel 75 százalékkal csökkentette. Bár vannak arra utaló jelek, hogy a személyes zenei élményre továbbra is nagy a kereslet – az autós koncertek világszerte népszerűek voltak – az óvatosság ezen a területen azért nagyobb, főként az átoltottság egyenlőtlenségei és a további vírusmutánsokkal kapcsolatos bizonytalanságok miatt.
A mozi ugyanakkor újraéled, a 2020-as több mint 70 százalékos visszaesést az idén világszerte a filmszínházak újranyitása követte, miközben élénk a kereslet is a filmes szórakozás iránt. A streaming ugyan továbbra is velünk él majd, de a kutatás inkább a piac kiszélesedésével számol a területen és nem azzal, hogy a digitális technológia véget vetne a hagyományos filmvetítésnek.

Forrás:

https://www.cnbc.com/2021/10/10/no-time-to-die-snares-56-million-in-domestic-box-office-debut.html

https://www.pwc.com/gx/en/entertainment-media/outlook-2021/perspectives-2021-2025.pdf

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

SZTORI

Hol késik a Fed kamatvágás?

Ahogy ezt az ErsteMarket hasábjain is megírtuk*, Jerome Powell Fed elnök kedden az elmúlt hónapoknál megszokotthoz képest szigorúbb hangnemet...

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

A Monetáris Tanács mai ülésének eredménye 50...

Mekkorát szól a szója?
AGRÁR SAROK

Mekkorát szól a szója?

Miközben a megváltó növényeket keresgetjük - amelyek ismét meglendítik a növénytermesztés szekerét - rendre megfeledkezünk arról, hogy másoknak is...

2024. április 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben