A júniusi infláció a piac által vártnak megfelelően alakult idehaza. Az árak év per év alapon 4,6 százalékkal emelkedtek a májusi 4,4 százalékot követően. A gyorsulásban az élelmiszerek, a háztartási energia és a szolgáltatások árai...
A júniusi infláció a piac által vártnak megfelelően alakult idehaza. Az árak év per év alapon 4,6 százalékkal emelkedtek a májusi 4,4 százalékot követően. A gyorsulásban az élelmiszerek, a háztartási energia és a szolgáltatások árai játszották a főszerepet, miközben például a tartós fogyasztási cikkek és az üzemanyagok is inkább visszahúzták azt. Az pedig jó hír, hogy a maginflációs mutató az előző havi 4,8 százalékról 4,4-re csökkent. Mindezek ellenére és mindezek mellett az Erste makró elemzői továbbra is fenntartják az idei éves inflációra a 4,7 százalékos várakozásukat.
Különben az eurózónában annyiban rosszabb volt júniusban a helyzet, hogy az árak 0,3 százalékkal emelkedtek, míg az itthon csak 0,1 százalék volt havi alapon. Ez pedig, ha egy egyszerű árparitást nézünk, akkor elméletileg 0,2 százalékkal erősebb paritás szerinti árfolyamot sugall a forintra az euróval szemben. Az árfolyamok alapján számított relatív árfolyamokra a szokásos ábránk most az alábbi módon néz ki.
Grafikon
Forrás: Bloomberg, Erste
Az ábrából két tanulság szűrhető le. A régiós devizák sokkal erősebbek, mint azt az egyszerűsített vásárlőerő paritás számítás sugallaná. A forint az erős oldalon tartózkodik, és az utóbbi időben a relatív erőssége is növekedett.
Más. Trump visszatért az április eleji vámokhoz néhány ország, köztük Japán és Korea (25-25%) esetében. Ezzel gyakorlatilag kaptak a koreai és japán autógyártók egy 50 százalékos vámot. Az európaiak (Stellantis), azon belül is a német gyártók, melyeknek gyáraik vannak az USA-ban (Mercedes, VW és BMW) magas amerikai export aktivitás esetén mentesülhetnének bizonyos mértékben a vámtarifáktól. Mivel az európai autógyártók stratégiája az, hogy a modelleket nem szétszórva, hanem egy adott gyárban gyártják, s onnan exportálják a világba, egy ilyen megállapodás jelentős előnyt jelenthetne nekik a japán vagy éppen a koreai gyártókkal szemben. Talán ezért sem értékeli túl a piac, hogy a Mercedes második negyedévi gépjármű értékesítése 9 százalékkal, 547 100 egységre esett az idei második negyedévben az amerikai vámtarifák (25%) és az öldöklő kínai verseny miatt.
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának