Az Egyesült Államokban minden évben a hálaadás utáni napon tartják a vásárlók elsőszámú ünnepét, a Black Friday-t. Az elnevezés eredetére több elmélet is létezik, gyakran az angol nyelvben használt „in the black” kifejezésből szokták...
Az Egyesült Államokban minden évben a hálaadás utáni napon tartják a vásárlók elsőszámú ünnepét, a Black Friday-t. Az elnevezés eredetére több elmélet is létezik, gyakran az angol nyelvben használt „in the black” kifejezésből szokták levezetni, ami egy cég nyereséges működésére utal.
A karácsony előtti vásárlási időszak hagyományosan a hálaadás után kezdődik, ilyenkor a kiskereskedelmi vállalatok forgalma megugrik, ami segíti a nyereséges működésüket (in the black). Így kapcsolódhatott össze a fekete szín a sokak által kedvelt vásárlási eseménnyel.
Tegnap az amerikai tőzsdék zárva tartottak, a Fed héjái és galambjai helyett egy másik madár, a pulyka került a figyelem középpontjába. Az emberek pihentek és erőt gyűjtöttek, hogy ma a nagyszabású leárazásokban reménykedve megrohamozzák a boltokat.
Persze ez a megrohamozás manapság már nem ugyanazt jelenti, mint 10-20 évvel ezelőtt. Azóta egyre népszerűbbé vált az online vásárlás, amin a koronavírus miatti korlátozások még nagyobbat lendítettek. A közvéleménykutatások szerint az amerikai fogyasztók 71 százaléka tervez idén az interneten (is) vásárolni a Black Friday körüli napokban. Bár már november elején elkezdődtek az akciózások, a vásárlási csúcsidőszak hálaadás után kezdődik, és hétfőig tart, amit Cyber Monday-nek is neveznek, mivel ilyenkor az webshopok akciói kerülnek a középpontba.
A személyes vásárlás a covid alatti mélyrepülésből szépen felépült az elmúlt években, így a fizikai boltok is sok embert vonzanak. Közülük a két legnépszerűbb a Target és a Walmart, a vásárlók kétharmada jelezte, hogy felkeresik ezt a két üzletet a mai napon.
A befektetők is kiemelt figyelemmel követik az eseményeket, ugyanis a Black Friday a fogyasztói kedv indikátoraként is funkcionál. Amennyiben nagy a forgalom, az arra utal, hogy az emberek hajlandóak költeni, és van is miből. Ez a teljes ünnepi szezon szempontjából pozitív előjel, és általában a kiskereskedelmi cégek árfolyama kedvezően reagál. Azonban ha csalódást kelt a Black Friday alatti forgalom, az ellenkező hatást válthat ki.
Az iparági előrejelzések szerint idén ismét csúcsot dönthet a Black Friday körüli vásárlási csúcsidőszak. A hálaadás és a Cyber Monday közötti időszakban 183 millióan vásárolhatnak az USA-ban a fizikai üzletekben és a webshopokban, és 75 milliárd dollár körüli forgalomra lehet számítani, ami 5 százalékkal magasabb, mint tavaly ilyenkor.
Az elmúlt hónapok makrogazdasági adatai rendre azt mutatták, hogy az amerikai fogyasztók a magas kamatkörnyezet ellenére kitartanak, ami megalapozza az idei Black Friday sikerét, és újabb lendületet adhat az amerikai tőzsdéknek. Elsősorban a kiskereskedők, például az Amazon, az eBay, a Walmart és a Target szempontjából lehet érdekes a következő néhány nap.