Tegnap a Tesla több, mint 10%-os emelkedéssel zárta a kereskedést az amerikai tőzsdén. Joggal gondolhatná az ember, hogy valamilyen jó hírt közölt a vállalat, és az idézett elő ilyen nagy mértékű árfolyamreakciót. Nos, az a helyzet, hogy ez nem teljesen igaz. Elon Musk...
Tegnap a Tesla több, mint 10%-os emelkedéssel zárta a kereskedést az amerikai tőzsdén. Joggal gondolhatná az ember, hogy valamilyen jó hírt közölt a vállalat, és az idézett elő ilyen nagy mértékű árfolyamreakciót. Nos, az a helyzet, hogy ez nem teljesen igaz.
Elon Musk vállalata azt jelentette be, hogy az idei második negyedévben 4,8%-kal kevesebb autót szállított le, mint egy évvel korábban. Ez önmagában nem túl pozitív, de akkor mégis minek örült a piac? A válasz az, hogy az elemzők ennél is nagyobb visszaesést vártak, így egy kevésbé rossz forgatókönyv valósult meg.
Azt első negyedévhez képest a mostani 443.956 darab leszállított autó előrelépést jelent, de mégiscsak kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. Főleg úgy, hogy eközben a Nemzetközi Energiaügynökség szerint a 2023-as 13,7 millióról idén várhatóan 16,6 millió járműre emelkedik az elektromos járművek értékesítése globálisan.
Tehát miközben a piac nagyobb lesz, a Tesla azonban kevesebb autót tud értékesíteni annak ellenére, hogy több ízben is csökkentette az árait. A versenytársak a Tesla rovására tudják növelni piaci részesedésüket, különösen az olcsóbb kínai gyártók. Az amerikai és európai vámemelések valószínűleg csak kisebb mértékben lassíthatják ezt a folyamatot (főleg, hogy az európai szigor a Tesla Kínában gyártott autóit is érintheti).
Viszont nem csak a kínaiak, hanem a Tesla hazai riválisai, például a Rivian és a GM is növelni tudta elektromos autó eladásait az előző negyedévben, utóbbi mindegy 40%-kal éves összevetésben. Persze ez náluk csak közel 40 ezer járművet jelent, ami a Tesla eladásainak kevesebb, mint egy tizede.
Mindenesetre ez a tendencia kevés jóval kecsegtet a Tesla szempontjából. A várakozások szerint a második negyedévben 26%-kal alacsonyabb profitot ért el a vállalat, mint egy évvel korábban, ami a megemelkedett költségekkel és az árcsökkentések miatt beszűkült marzsokkal magyarázható. Eközben az elmúlt napokban látott nagy mértékű emelkedés után technikailag már túlvetté vált a részvény. A csökkenő nyereség pedig ritkán jár együtt az árfolyam emelkedésével, így nem árt az óvatosság.
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának