A nagy válság (2008-2009) előtt a gépjárműértékesítési adatokat a konjunktúra jó indikátorának tartották. Manapság már kevésbé igaz ez az összefüggés a gazdasági fellendülés és az új gépjárművek...
A nagy válság (2008-2009) előtt a gépjárműértékesítési adatokat a konjunktúra jó indikátorának tartották. Manapság már kevésbé igaz ez az összefüggés a gazdasági fellendülés és az új gépjárművek értékesítésnek kapcsolatáról. S ezért kell most kevésbé aggódnunk azon, hogy ugyan márciusban megint 1 millió fölött (1,032 millió) volt az eladott új gépkocsik száma, de ez 5,3 százalékos csökkenés, amiben jelentős szerepet játszik az elektromosautó-eladások „összeomlása”. Ugyanis év per év alapon 11,3 százalékkal csökkent a tisztán elektromos gépkocsik eladása. Ugyanakkor a belsőégésű motorokat valamilyen formában használó (hibrid, dízel, benzines) gépkocsik eladásai is csökkentek 4,3 százalékkal. Ezen belül a benzines és dízel gépkocsik eladásai is zuhantak, rendre 10,2 és 18,5 százalékkal! Így a teljes visszaesés 5,2 százalék volt. Mindebből az jön ki, hogy a nyertesek a hibrid és pl. az LNG gépkocsik voltak. Egyébként már decemberben lehetett látni a jeleket. Akkor 3,3 százalék volt a csökkenés, de komolyabb piaci visszaesést 2022-ben láthattunk utoljára. A fő különbség, hogy akkor a gyártás szűkössége (ellátási lánc problémák, chip hiány) okozta a csökkenést, most pedig inkább a magasabb árak miatt a fogyasztók részéről mutatkozó kisebb érdeklődés okozhatta a visszaesést. Ez különösen igaz az elektromos autókra, ahol a támogatások kifutása már olyan árakat eredményez, ami eltántorítja a vevőket az elektromosra való váltástól.
A nagy „autós” nemzetek közül mindenhol esett a forgalom. A németeknél 6,2, az olaszoknál 3,7, a franciáknál pedig 1,5 százalékkal csökkentek az össz-eladások. Magyarország üdítő kivétel a 12,2 százalékos bővüléssel. Viszont ez az elmúlt évek gyenge teljesítményéének tudató be. Az észteknél volt a legnagyobb, 25 százalékos a visszaesés, míg a bolgároknál volt a legnagyobb az emelkedés, 29 százalék.
A nagyobb európai gyártók mindegyike visszaesést szenvedett el. A BMW-Mercedes páros rendre 6,7 és 1,7 százalékos csökkenést, míg a tömeggyártók még nagyobbat. A Stellantis eladásai 12,6 százalékkal, míg a Volkswagené 9 százalékkal csökkent.
Összességében már jó pár hónapja lehet látni az európai értékesítések megtorpanásának jeleit. Úgy tűnik, hogy ez egyre komolyabb méreteket ölt, amit a gyártók valószínűleg csak árengedményekkel tudnak majd orvosolni.
Új gépkocsi eladások az EU-ban
Forrás: ACEA
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának