A kínai gazdaság ugyan éves szinten 5,2 százalékkal bővült tavaly, ami enyhén felülmúlja a kormányzat év elején megfogalmazott célkitűzését, de mégsem felhőtlen az ég a távol-keleti ország felett. A demográfiai folyamatok ugyanis rémisztő képet festenek.
„Nagy gazdasági összeomlástól nem kell tartani, de egy visszaszoruló kínai egyeduralmat lehet vizionálni az idei évben” – mondta az Este vezető elemzője a Trend FM Reggeli Monitor című műsorában. Erre elsősorban nem az elmúlt évben látott, 5,2 százalékos GDP-növekedési ütemből lehet következtetni, hanem például a demográfiai folyamatokból. Kína népessége ugyanis 1949 óta a legalacsonyabb születésszámmal és 1974 óta legmagasabb halálozási rátával, tavaly már a második egymást követő évben csökkent. A lakosság száma így több mint 2 millió fővel esett vissza, ami egy 1,4 milliárd lakosú népességnél elenyészőnek mondható, mégis fontos tendenciákra hívja fel a figyelmet.
A kínaiak gyermekvállalási kedvét nemcsak az emelkedő megélhetési költségek rontják, hanem az is, hogy tavaly a fiatalok munkanélkülisége rekordmagas volt, csökkentek a bérek és fokozódott a válság az ingatlanszektorban is. Az ingatlanpiaci problémák tavaly végigkísérték a Kínával kapcsolatos diskurzusokat. A szektor gyengélkedésére utal az is, hogy tavaly év végén, kilenc év után először, fél százalékkal csökkentek az újlakás árak – tette hozzá Miró József.
A világ másik nagy gazdasági erőközpontjában, az Egyesült Államokban meglehetősen vegyesek az idei GDP-növekedéssel kapcsolatos előrejelzések. A legoptimistábbnak a Goldman Sach elemzői tűnnek, akik húsz százalék valószínűséget adnak arra, hogy idén recesszióba süllyedhet az amerikai gazdaság. Eközben a piaci konszenzus ötven százalék. A Goldman egy tíz pontos elemzésben foglalta össze, hogy miért teljesíthet jobban idén a gazdaság az általános piaci várakozásoknál. „Mellettük szól, hogy az elmúlt időszakban is általában igazuk volt” – magyarázta Miró József.
Az egymásnak ellentmondó prognózisokra egy jó példa, hogy míg a piac a fogyasztás visszaesésével számol idén, a koronavírus alatt összeszedett pénzügyi tartalékok kimerülésével, addig a Goldman szerint a reálbérek emelkedése inkább növeli a lakossági keresletet. Az amerikai jegybank szerepét betöltő FED vezetői is bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogy puha landolás, vagy recesszió vár a mostani időszak végén az Egyesült Államokra. Ami szinte biztosnak tűnik, hogy sok kamatcsökkentéssel, - hiába várnának rá a befektetők-, nem lehet számolni.
Az is szinte biztosnak tűnik, hogy az amerikai vállalatok profitszintje idén egyre növekszik majd, és a normális tartományba kerülhet az elmúlt két év gyengébb teljesítményei után. Ez azt jelenti, hogy az első három negyedévben hét-nyolc-kilenc százalék körüli lehet az adózott eredmények bővülése éves szinten, míg az év végére elérheti a 17 százalékot is – derül ki a Barclays elemzéséből.
Csak limitált hatása lehet a világgazdaságra a jemeni húsziknak
Ezekben a napokban egyre több cég, főként autógyártók jelentették be, hogy időszakosan üzemeltetik a gyártásukat. Európában a Tesla berlini, a Volvo belgiumi üzemében léptetnek életbe korlátozásokat, míg Magyarországon a Suzuki esztergomi gyárában vannak fennakadások az alkatrészhiány miatt. Ez utóbbit elsősorban a megnövekedett tengeri úti szállítási idők okozzák, ami a jemeni szélsőséges húszi fegyveresek támadásaival magyarázható.
Az incidensek miatt a legtöbb nagy konténerszállító vállalat módosítja útvonalát, és a Vörös-tengeri folyosó helyett megkerüli Afrikát, a Jóreménység-fokát. „5-10 nappal növelheti meg mindez a szállítások idejét. Ez a helyzet, - bár nyilván nem a normál üzletmenet része-, de nem okoz jelentős problémát a világkereskedelem működésében” – mondta Miró József.
Az Erste vezető elemzője szerint erre utal a new yorki FED által számított ellátási lánc nyomásindex is. Ez a mutató a koronavírus alatt és közvetlenül utána a pluszos tartományban volt, ami komoly gondokat jelzett a globális ellátási láncokban. Tavaly viszont megszűntek a kockázatok, és bőven a mínuszos tartományba csökkent az index, ami most nulla környékén áll.
További problémát jelenthet a szállítási költségek növekedése. Miró József itt sem látja drasztikusnak a helyzetet. „A koronavírus alatt is volt olyan, hogy a nagy szállítóhajók kikerülték a díjköteles Szuezi-csatornát, és inkább megkerülték Afrikát. Az üzemanyagárak ugyanis olyan alacsonyak voltak, hogy inkább megérte a kerülőutat választani, mint a Vörös-tengeren végighajózni.”
A beszélgetés második felében Péntek Ádámmal, az Erste részvényelemzőjével beszélgettünk. Vele szóba került az, hogy:
- hogyan teljesítettek az amerikai bankok tavaly év végén?
- mennyire örülnének a kereskedelmi bankok a FED-kamatcsökkentéseknek?
- a magas infláció visszavetette-e az amerikaiak utazási kedvét?
A műsor első felében Miró Józsefet, az Erste vezető elemzőjét, majd Péntek Ádámot, az Erste részvényelemzőjét Imre Lőrinc kérdezte.
Az erstemarket.hu a Reggeli Monitor, a Trend FM reggeli hírműsorának kiemelt szakmai támogatója.
Szakértőink rendszeresen tájékoztatják a hallgatókat a legfontosabb gazdasági és piaci eseményekről és információkról, a folyamatok hátteréről, hogy megalapozottabb befektetési döntéseket hozhassanak.
Ez a podcast a műsor vágott, szerkesztett változata.
A podcastban foglaltak kizárólag az előadó személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.