Erste Market belépés

Online befektetés belépés

Ha elfelejtetted NetBroker jelszavadat, hívd
ügyfélszolgálatunkat a 06 1 235 5151 telefonszámon.

Még nincsen értékpapírszámlád?
Online számlanyitás
GYIK Panaszkezelés
PIACI HÍREK

Az események margójára

KOMMENTÁR
KOMMENTÁRMiró JózsefVezető elemző2023. szeptember 19.   13:40

Miközben az olaj ára szinte megállíthatatlanul emelkedik, s megint az üzemanyagáraktól hangos a sajtó, érdemes megállni egy pillanatra, s körülnézni. Az elektromos autók ára csökkenőben, a használt elektromos gépkocsiké pedig mélyrepülésben van. Egyre...

Miközben az olaj ára szinte megállíthatatlanul emelkedik, s megint az üzemanyagáraktól hangos a sajtó, érdemes megállni egy pillanatra, s körülnézni. Az elektromos autók ára csökkenőben, a használt elektromos gépkocsiké pedig mélyrepülésben van. Egyre többen vásárolnak ilyen járművet, miközben az elmúlt időszakban közelebb kerültünk egy teljesen más megoldáshoz is. A hidrogén hajtáslánc esetében eddig a Toyotának volt, illetve van egy kereskedelmi megoldása. Ez a Mirai, ami üzemanyagcellával működik. De nem a Nobel-díjas Oláh György és csapata által fejlesztett metanol, hanem hidrogén cellával. Ezekkel — amiket különböző formában kereskedelmi forgalomban is meg lehet kapni — az a probléma, hogy nagyon drágák, ugyanis katalizátorként mérhető mennyiségű platinát tartalmaznak. Így ezek a gépkocsik drágák az üzemanyagcella miatt. Ez legfőképpen azért van, mert a hidrogént nem olyan egyszerű robbanómotorban használni. Ugyanis egyrészt vigyázni kell a befecskendezéssel, hogy ne legyen visszagyulladás, de még nagyobb probléma a magas égési hőmérséklet miatt keletkező nitrogén-oxid (a levegő 78,1 százaléka nitrogén, 20,9 százaléka oxigén). Ezzel kapcsolatban az Index írt egy érdekes cikket nem olyan régen, amiben felhívta a figyelmet dél-koreai kutatók néhány hónapja publikált eredményére, miszerint sikerült megoldani ezeket a problémákat. Mondjuk ezt érdemes kicsit óvatosan kezelni, mert nem olyan rég szintén dél-koreai kutatók egy nagy, szenzációs szobahőmérsékletű szupravezetés világba kürtölésével sültek be. Ennél van azért egy még erősebb fejlemény. A Toyota már évek óta dolgozik egy olyan belső égésű motoron, amelyben hidrogént használ üzemanyagként. Ezt idén nyáron már Mr. Bean is kipróbálta.  S a robbanómotoros autók rajongójaként tetszett neki. Ugyan a Toyota a koncepcióautót 2021-ben mutatta be turbó 1,6 literes 3-hengeres motorral, de ezek még csak tesztversenyeken vesznek részt. S a benzines verziók is drágák (~50 ezer dollár, vagy több). Mindenesetre az várható, hogy néhány éven belül előrukkolnak egy kereskedelmi forgalomban is kapható verzióval.

S akkor még nem is beszéltünk a metanolról, ami már most alkalmazható lenne a gépkocsikban (bár az alacsonyabb energiasűrűség miatt kisebb hatékonysággal), s nem is kéne komoly átalakítás. Így az egész infrastruktúra megmaradhatna. Ezzel viszont két probléma van. Vagy fosszilis anyagból állítjuk elő, vagy áramból és szén-dioxidból meg vízből. De az utóbbihoz komoly új beruházások kellenek, amelynek a költsége magas. Ráadásul a levegő szén-dioxidját sem lehet erre használni.

S akkor egyéb megoldásokról még nem is beszéltünk. Viszont egy megfizethető hidrogén robbanómotor (nem csak autó, hanem generátor, stb.) nyilván az egész gazdaságot eltolná a hidrogén irányába, s komoly megoldást jelentene mind a megújuló energiák menetrendjének tervezhetőségét tekintve, mind a rendszer kiegyenlítésének tekintetében is.

S még valami. Itt érdemes megemlékezni Kovács Zoltán fizikusról, aki egészen haláláig a saját pénzén folytatott kutatásokat itt Magyarországon a hidrogén égésének megszelídítésére. Célja a hidrogén égésnek megtervezése volt oly módon, hogy ne keletkezzen nitrogén-oxid, ami aztán salétromsav formájában hullana vissza a fejünkre.

Addig is, míg a fent vázolt, s azokon túli kutatások folynak, sajnos együtt kell élnünk a magas üzemanyagárakkal, hacsak nem váltunk elektromos autóra, ami egyelőre még mindig fő iránynak tűnik.

Erste NetBroker
Állampapírok
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
Részletek
Erste Netbroker Állampapírok a biztonságos befektetések kedvelőinek. Részletek

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának

ELEMZÉS

Hamarosan érkeznek a repülő autók - vajon megéri beszállni?

A repülő autók régóta foglalkoztatják az emberiség fantáziáját. A sci-fikben már évtizedek...

AGRÁR SAROK

Aszályban muszáj

Nem lehet már érzelmi alapon döntéseket hozni – a mezőgazdaságban sem. Pedig sokan továbbra is hitre, érzelmekre és nem a valóságra alapítva...

2025. június 30.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben