Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

PIACI HÍREK

Az események margójára

KOMMENTÁR
KOMMENTÁRMiró JózsefVezető elemző2023. szeptember 19.   13:40

Miközben az olaj ára szinte megállíthatatlanul emelkedik, s megint az üzemanyagáraktól hangos a sajtó, érdemes megállni egy pillanatra, s körülnézni. Az elektromos autók ára csökkenőben, a használt elektromos gépkocsiké pedig mélyrepülésben van. Egyre...

Miközben az olaj ára szinte megállíthatatlanul emelkedik, s megint az üzemanyagáraktól hangos a sajtó, érdemes megállni egy pillanatra, s körülnézni. Az elektromos autók ára csökkenőben, a használt elektromos gépkocsiké pedig mélyrepülésben van. Egyre többen vásárolnak ilyen járművet, miközben az elmúlt időszakban közelebb kerültünk egy teljesen más megoldáshoz is. A hidrogén hajtáslánc esetében eddig a Toyotának volt, illetve van egy kereskedelmi megoldása. Ez a Mirai, ami üzemanyagcellával működik. De nem a Nobel-díjas Oláh György és csapata által fejlesztett metanol, hanem hidrogén cellával. Ezekkel — amiket különböző formában kereskedelmi forgalomban is meg lehet kapni — az a probléma, hogy nagyon drágák, ugyanis katalizátorként mérhető mennyiségű platinát tartalmaznak. Így ezek a gépkocsik drágák az üzemanyagcella miatt. Ez legfőképpen azért van, mert a hidrogént nem olyan egyszerű robbanómotorban használni. Ugyanis egyrészt vigyázni kell a befecskendezéssel, hogy ne legyen visszagyulladás, de még nagyobb probléma a magas égési hőmérséklet miatt keletkező nitrogén-oxid (a levegő 78,1 százaléka nitrogén, 20,9 százaléka oxigén). Ezzel kapcsolatban az Index írt egy érdekes cikket nem olyan régen, amiben felhívta a figyelmet dél-koreai kutatók néhány hónapja publikált eredményére, miszerint sikerült megoldani ezeket a problémákat. Mondjuk ezt érdemes kicsit óvatosan kezelni, mert nem olyan rég szintén dél-koreai kutatók egy nagy, szenzációs szobahőmérsékletű szupravezetés világba kürtölésével sültek be. Ennél van azért egy még erősebb fejlemény. A Toyota már évek óta dolgozik egy olyan belső égésű motoron, amelyben hidrogént használ üzemanyagként. Ezt idén nyáron már Mr. Bean is kipróbálta.  S a robbanómotoros autók rajongójaként tetszett neki. Ugyan a Toyota a koncepcióautót 2021-ben mutatta be turbó 1,6 literes 3-hengeres motorral, de ezek még csak tesztversenyeken vesznek részt. S a benzines verziók is drágák (~50 ezer dollár, vagy több). Mindenesetre az várható, hogy néhány éven belül előrukkolnak egy kereskedelmi forgalomban is kapható verzióval.

S akkor még nem is beszéltünk a metanolról, ami már most alkalmazható lenne a gépkocsikban (bár az alacsonyabb energiasűrűség miatt kisebb hatékonysággal), s nem is kéne komoly átalakítás. Így az egész infrastruktúra megmaradhatna. Ezzel viszont két probléma van. Vagy fosszilis anyagból állítjuk elő, vagy áramból és szén-dioxidból meg vízből. De az utóbbihoz komoly új beruházások kellenek, amelynek a költsége magas. Ráadásul a levegő szén-dioxidját sem lehet erre használni.

S akkor egyéb megoldásokról még nem is beszéltünk. Viszont egy megfizethető hidrogén robbanómotor (nem csak autó, hanem generátor, stb.) nyilván az egész gazdaságot eltolná a hidrogén irányába, s komoly megoldást jelentene mind a megújuló energiák menetrendjének tervezhetőségét tekintve, mind a rendszer kiegyenlítésének tekintetében is.

S még valami. Itt érdemes megemlékezni Kovács Zoltán fizikusról, aki egészen haláláig a saját pénzén folytatott kutatásokat itt Magyarországon a hidrogén égésének megszelídítésére. Célja a hidrogén égésnek megtervezése volt oly módon, hogy ne keletkezzen nitrogén-oxid, ami aztán salétromsav formájában hullana vissza a fejünkre.

Addig is, míg a fent vázolt, s azokon túli kutatások folynak, sajnos együtt kell élnünk a magas üzemanyagárakkal, hacsak nem váltunk elektromos autóra, ami egyelőre még mindig fő iránynak tűnik.

Erste NetBroker
Állampapírok
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
Részletek
Erste Netbroker Állampapírok a biztonságos befektetések kedvelőinek. Részletek
SZTORI

Hol késik a Fed kamatvágás?

Ahogy ezt az ErsteMarket hasábjain is megírtuk*, Jerome Powell Fed elnök kedden az elmúlt hónapoknál megszokotthoz képest szigorúbb hangnemet...

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

A Monetáris Tanács mai ülésének eredménye 50...

Mekkorát szól a szója?
AGRÁR SAROK

Mekkorát szól a szója?

Miközben a megváltó növényeket keresgetjük - amelyek ismét meglendítik a növénytermesztés szekerét - rendre megfeledkezünk arról, hogy másoknak is...

2024. április 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben