Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Érdemes lehet foglalkozni a Nio-val

BEFEKTETÉS
BEFEKTETÉSKerekes TamásRészvényelemző2022. április 1.   10:34

A Nio lehet a kínai piac egyik legizgalmasabb részvénye, ugyanis a még szinte start-upnak nevezhető elektromos autógyártó nagyon szépen terjeszkedik, fejlődik és bővül. Egyelőre még nem tudott nyereséget produkálni a vállalat, azonban a piaci konszenzus szerint 2024-ben eljöhet az áttörés.

A Nio 2020-ban 44 ezer, míg a friss adatok alapján 2021-ben 91 ezer autót adott el, mely idén már 160 ezer, jövőre pedig 264 ezer lehet. Ezzel 2021-ben a kínai autópiac 0,43%-ából tudtak részesedni. Jelenleg a vállalat piaci kapitalizációja 34,9 milliárd dollár, ami nagyságrendileg a Ferrari piaci kapitalizációjával egyezik meg

A kicsi, azonban nagy arányban elektromos norvég piacon már ott is vannak és az idei évben tervezik a belépést a német piacra is, ami az ország autóiparát tekintve igen impresszív. A norvég piacon havi pár tíz autót értékesít. Az egyre szélesebb körű keresletet az elektromos autók iránt, idén három megjelenő modellel is szeretné kielégíteni a kínai cég. A Nio egyszerre kívánja növelni részesedését a piacon, olcsó, „belépő” kategóriájú elektromos járművel, valamint felvenni a versenyt a luxus márkáknak számító gyártókkal is.

A Nio egy izgalmas módját választotta annak, hogy felvegye az árversenyt a versenytársaival, ugyanis augusztusban bevezették a BaaS (Battery as a Service) szolgáltatást, melynek lényege, hogy az akkumulátort nem szükséges megvásárolni az autóhoz, hanem azt lízingelni is lehet szolgáltatásként, valamint a szolgáltatás részeként közel 900 cserélőállomást üzemeltetnek Kína szerte. A vételár csökkenés nagyjából hatévnyi lízingelésnek felel meg jelenértéken számítva.

Az elektromos autók iránti kereslet Kínában hatalmas sebességgel nő, amíg a felmérések alapján 2018-ban az új autót vásárolni kívánok mindössze 3%-a szeretett volna megújuló energiával működő járművet vásárolni, addig 2021-ben már 16%-os volt ez az arány. Ennek megfelelően nőtt az újonnan eladott elektromosautók aránya 4%-ról 14%-ra ugyanezen időszak alatt.

A dráguló nyersanyag-árak következtében a Kínában működő elektromos autógyártók kénytelenek voltak növelni eladási áraikat. Ez legrosszabbul a megfizethető autókra fókuszáló gyártókat érintheti.

A Nio-nak hasonlóan a szektor többi szereplőjéhez az ellátás-láncbéli nehézségek mellett a nagyon magas mértékben elszabaduló akkumulátor árakkal is szembe kell(ett) néznie. Emellett pedig ronthatja eredményét, hogy továbbra is rengeteg üzletet nyitnak Kínában, és most már Norvégiában is nyílt egy ’Nio Ház’.

Ahogyan a legtöbbi kínai részvénynél, a Nio-nál is az első számú kétséget okozó tényező a kínai kormányzat, amely az utóbbi hónapokban az egyre növekvő és azok közül is kifejezetten a technológiai jellegű részvényeket sújtó szabályozásokat vezetett be, ugyanis nem szeretnének túl nagy befolyást ezen cégek számára. A korlátozások, illetve kijelentések, amelyek egészen odáig merészkedtek, hogy töröltethetik a kínai cégekkel az amerikai tőzsdei listázásukat, jelentős mértékben megnövelte az szóban forgó cégek iránti bizonytalanságot. Azonban, a jelenlegi makrogazdasági helyzetben, az elszabaduló inflációval és ha nem is súlyosan, de valamelyest betegeskedő gazdasági újraindulással elérkeztünk arra a pontra, ahol az ázsiai szuperhatalom vezetésének egy kockázatos és keskeny kötélen kell egyensúlyoznia. Nem is beszélve arról, hogy Kínában ismét szigorú lezárások vannak a koronavírusjárvány újbóli felfutásával.

Amerikai oldalról is vannak nehézségei az egyezségnek, az USÁ-ban kereskedő cégeknek az auditjait az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet számára kivizsgálásra bocsájtani. Amennyiben ez nem történik meg, úgy az amerikai oldal is törölheti az adott cég részvényeit az Egyesült Államokbeli tőzsdékről.

A kínai kormányzat idei évre vonatkozó 5,5%-os GDP növekedési célja az utóbbi évek egyik legalacsonyabb célkitűzése, azonban szinte egyöntetű azzal kapcsolatban a diskurzus, hogy még ezt sem fogja tudni teljesíteni a kínai gazdaság. Az elemzők jellemzően 5% körüli növekedést várnak az idei évre. Annak ellenére, hogy a monetáris politikát illetően Kína azon kevés országok közé tartozik, ahol elképzelhető gazdaság-élénkítés, illetve fiskálisan is képes lehet és tervez is támogató politikát folytatni, a legtöbb elemző és politikai szakértő szerint jelen pillanatban a karhatalom nem engedheti meg magának, hogy korlátozza a gazdasági növekedést hajtó cégeknek az egyes működési formáit, vagy éppen akár azt, hogy hol lehet a részvényeikkel kereskedni.

Ez a „játék” most olyannyira fontos lehet a kínaiak számára, hogy a hírek szerint egyre közelebb lehet egy közös megállapodás az Egyesült Államok és Kína között, amelynek következtében valamelyest stabilabb lehet a befektetői hangulat a kínai részvényekkel kapcsolatban. A Nio számára külön jó hír lehet, hogy nincsen a kormányzat elsődleges fókuszában (amely sokkal inkább az internetes platform szolgáltatókat jelenti), már ami a bevezetett szabályozásokat illeti. Az, hogy kormányzati oldalról a bizonytalanságot csökkenteni próbáló kijelentések érkeztek már önmagában a jele lehet annak, hogy komoly szükségességét érzik annak, hogy jól teljesítsenek a kínai vállalatok.

A Nio magyar idő szerint március 24-én, csütörtökön késő este publikálta a 2021 negyedik negyedéves jelentését, amely a legyártott autók számában és a bevételt tekintve meghaladta a várakozásokat, azonban profitfronton a vesztesége nagyobb lett, mint amit becsültek az elemzők. Ezt elsősorban az alacsonyabb marzs okozta. Ami kevésbé pozitív felhangú, az az idei első negyedévre vonatkozó előrejelzés, melyben a koronavírus újbóli elterjedése, illetve ellátás-láncbeli akadozások miatt, mind bevétel és gyártás fronton 7-9%-os elmaradással számolnak a piaci várakozástól.

A növekvő inputárakat, amelyek leglényegesebben az akkumulátorokat érinthetik idén, a Nio-nak vélhetően áremeléssel kell kiegyensúlyoznia, azonban ez a vásárlói bázis miatt működőképes lehet, így a járművek 18-20%-os bruttó árrés-célja teljesülhet az idei évben, ami megegyezik az iparági átlaggal és nem jelent komolyabb változást a 2021-ben elért 18,9%-os bruttó marzstól. A profitábilitás még egy-két évig nem tűnik reálisnak, ugyanis továbbra is jelentős mértékű K+F költsége, valamint az európai terjeszkedésből fakadó költsége lehet az autógyártónak.

A Nio részvényének ára a new-yorki tőzsdén 2021 januárjában érte el csúcsát, 69,99 dollárral, amely onnan esésnek indult, és ugyan július legelején volt egy kilövellése 55 dollár fölé, azóta kevesebb, mint a felére esett a papír értéke. Idén, március idusán 13 dollárnál volt a mélypont, ahonnan mostanra 20 dollár közelébe jutott az árfolyam. Nem ideális hír, hogy a részvény hosszabbtávú folyamatait jobban befolyásolják a politikai megnyilatkozások, mint a cég teljesítménye. Ennek következtében lehet az, hogy a mindenki szerint nagy jövő előtt álló elektromos autógyártó kilenc hónap alatt képes volt a negyedére esni.

A Bloomberg konszenzusos célráa jelenleg 41,44 dollár, ami szinte duplája az aktuális árfolyamnak. A magas hozampotenciál mellett azonban fontos megjegyezni, hogy a célár január elején még 60 dollár környékén volt, illetve, hogy az elemzők közti szórás rendkívül magas, illetve a legkisebb és a legnagyobb célár közti különbség közel négyszeres. Egyben azt is mutathatja, hogy a 2020 évvégi rali valamelyest egy lufi volt. A papír értékeltsége előremutató P/S alapon nem a legkedvezőbb: 2022-re 3,3 vs 1,8; 2023-ra 2,0 vs 1,5, azonban ez a Nio számára jóval nagyobb bevétel növekedést vetít előre, valamint a megvizsgált cégek nagyon inhomogének fejlődési szakaszukat és fókuszukat tekintve, és így nem egyértelmű az összevetés.

A jelenlegi piaci hangulat pozitív. Kezdve azzal, hogy a befektetők keresik a belépési pontokat a jó potenciállal rendelkező kínai részvénypiacra, és folytatva azzal, hogy a legutóbbi kijelentései a kínai hatóságoknak támogatóak voltak a külföldön kereskedő részvényekkel kapcsolatban.

A fentiek miatt is, na meg amiatt is, mert egyelőre veszteséges cégről beszélünk, a Nio inkább egy kockázatos részvénynek nevezhető. Tekintve, hogy jelenleg egyaránt a termékpalettájának és a felhasználói bázisának szélesítésén dolgozik, a bevételi mutatók agresszív növekedésére lehet számítani, amit költség fronton sokkal inkább a kutatási, fejlesztési és a terjeszkedéshez szükséges kiadások fognak elvinni. A cég stabil pénzügyi háttérrel rendelkezik, jelenlegi pénzállománya a 2021-es veszteségét több, mint 5 évig, míg a 2022-es évre előrevetített beruházásait pedig 14 éven át lenne képes finanszírozni. A Nio technológiailag is erősnek mondható. Versenyelőnye mindenképpen a könnyen elérhető olcsó munkaerő, a szintén relatíve könnyen elérhető nyersanyagok és alapanyagok, valamint a szupersebességgel növekvő kínai felvásárló erő, amelyet a kormány energetikai céljainak megfelelően egyre inkább a fenntartható irányba terelnek.

 

Forrás:

https://carsalesbase.com/china-nio/

https://www.cnbc.com/2022/03/24/china-may-be-looking-to-ease-regulations-is-it-time-to-invest.html?&qsearchterm=china%20crackdown

China says it will support Chinese IPOs abroad, calls for closure on tech crackdown (cnbc.com)

https://www.cnbc.com/2022/03/25/electric-carmakers-in-china-hike-prices-on-rising-material-costs-.html

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

A magyar ipar egy félkarú óriás
SZTORI

A magyar ipar egy félkarú óriás

Az ipari termelés szerves és meghatározó részét képezi a magyar gazdaságnak: a kibocsátásban...

Sorjáznak a gabonapiaci előrejelzések
AGRÁR SAROK

Sorjáznak a gabonapiaci előrejelzések

A gabonapiacok mindössze gyenge hullámokat vetnek az elmúlt hetekben. A múlt héten megjelent előrejelzések a túlkínálatot támasztják alá ebben és...

2024. március 27.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben