Rekordméretűre nőtt a WTI-Brent spread – mi áll mögötte?

A Brent-WTI árkülönbség ismét 7 dollár közelében van, amire tavaly december óta nem került sor. Az USA nyersolaj termelése továbbra is emelkedik, miközben az év végéig nem épül annyi infrastruktúra – kőolajvezeték és vasúti pálya -, hogy ezt a növekvő mennyiségű kőolaj elszállítható legyen a világpiacra és az Öböl menti finomítókba. Emiatt a spread további növekedése várható, ami nem túl jó hír a WTI bullok számára.

A Brent-WTI árkülönbség a következő ábrán jól láthatóan ismét 7 dollár közelébe nőtt, amire korábban csak egyszer, tavaly decemberben került sor. Ráadásul az iparági fejlemények miatt jó eséllyel akár kettő számjegyű különbség is lehet a jövőben, ami megrendítheti a WTI emelkedésre játszó spekulánsokat.

WTI-Brent árkülönbség
Forrás: Bloomberg

A különbség még látványosabb a WTI Midland árak esetében. A WTI Midland az ún. wellhead (kútfej) ár a texasi Permian mezőn, amelyet még inkább sújt a vezetékrendszer és a vasúthálózat hiánya, hiszen itt van az amerikai olajtermelés legnagyobb felfutása. A WTI-Midland árkülönbség, mely jelenleg 13 dollár körül van, rekord mértékű. Ez mindössze kétszer fordult elő korábban hasonló okok (termelés felfutása, nem elegendő infrastruktúra). Ez rossz hír a Permian mezőn dolgozó termelőknek, mivel hiába fedezték a WTI piacon az árkockázatot, egészen más (jóval alacsonyabb) árakkal szembesülnek.

WTI, WTI Midland és a Brent áralakulása
Forrás: Financial Times

Az USA nyersolaj termelése - főleg a Permian mező felfutása miatt – már napi 10,7 millió hordót ér el, ebből a texasi mező közel 3,5 millió hordóval részesedik a májusi adatok szerint. Érdemes ebből a szempontból megnézni az EIA legfrissebb jelentését: https://www.eia.gov/petroleum/drilling/pdf/permian.pdf

Új olajvezeték kapacitás 2019-ben kerül csak átadásra a Permian mező és a tengerpart között. Gyakorlatilag 2018 végéig a szállítási infrastruktúra változatlan marad, ami a WTI Midland és a cuishingi WTI árakat alacsonyan tarthatja a világpiaci és tengeri Brenthez képest. A fenti térkép a Financial Times-ban jelent meg pár napja és nagyon jól mutatja, hogy bár rohamléptekben épül ki Cushing és a Mexikói Öböl felé az új vezetékrendszerek a Permian mező felől, ezek nem tudnak lépést tartani a termelés intenzív növekedésével.

Olajvezetékek a tengerpart felé
Forrás: Financial Times, https://www.ft.com/content/c758f11c-530d-11e8-b24e-cad6aa67e23e

Hasonló tartalmak

11:23 | aug. 13.Research Blog

Az IEA szerint a IV. negyedév kőolaj kínálati piaca kihívásokkal teli

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint a globális olajpiac a IV. negyedévben kínálati oldalról tele lesz kihívásokkal (a kulcsszó angolul a „challenging”). Ennek fő oka, hogy november elején életbe lépnek az Irán elleni USA szankciók második köre, ami az olajexport dollár elszámolását tiltja meg. Ennek hatására akár 1,5 millió hordóval is eshet az iráni olajexport.

12:14 | aug. 7.Research Blog

Irán es Törökország: két gyenge láncszem

A globális olajpiac egyik kevésbé figyelmet keltő témája két közel-keleti, fejlődő piaci ország kálváriája. Irán vagy Törökország gazdasági összeomlása az egyik legnagyobb durranás lehet a világban a következő 12 hónapban és messze túlmutató hatásai lehetnek.

11:25 | aug. 6.Research Blog

Az USA kőolajtermelése csökkent májusban – vajon mi áll ennek a hátterében?

Az USA energiahivatalának (EIA) havi statisztikái ellentmondtak a heti becsléseknek, ami különösen szembeötlő volt az idei májusi USA olajtermelésre vonatkozóan. A múlt héten publikált havi statisztikák szerint ugyanis napi 30 ezer hordóval kisebb termelés volt idén májusban, mint a megelőző hónapban, míg a korábban közzétett heti statisztikák szerint április eleje és május vége között 244...

13:16 | júl. 30.Research Blog

Trump elnök és az autógyárak: kinek tesz jót a politikai enyhítés?

Trump elnök újabb kampányígéretét valósítja meg és eltörli még az Obama adminisztráció idején megszabott 2026-os célkitűzést, mely a személygépjárművek esetében átlagosan 47 mérföldes út megtételét tűzte ki célul 1 gallon (4.2 liter) üzemanyag felhasználásával (mpg). Ez azt jelenti, hogy maradhat a korábbi 37 mpg-os cél. A különbség napi félmillió hordó olajfogyasztást jelent az Egyesült...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Csütörtökaug. 16.
01:50
Import (év/év) (JP)
Időszak: júl., előző: 2.6%, várt: 14.2%
01:50
Export (év/év) (JP)
Időszak: júl., előző: 6.7%, várt: 6.3%
07:30
Henkel (GE)
Időszak: 2018 Q2, előző: 1.55, várt: 1.61
10:30
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: júl., előző: 2.9%, várt: 2.9%
12:00
Wal-Mart Stores (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.08, várt: 1.22
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: júl., előző: -0.7%, várt: 1.4%
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: júl., előző: -12.3%, várt: 7.4%
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: aug., előző: 25.7, várt: 22
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: júl., előző: 1292, várt: 1310
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: aug., előző: 1755, várt: 1740
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: aug., előző: 213, várt: 215
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: aug., előző: 59.3
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: aug., előző: 53.5
22:20
Nvidia (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.93, várt: 1.85
Péntekaug. 17.
11:00
Fogyasztói árindex - végleges (EMU)
Időszak: júl., előző: 2.1%, várt: 2.1%
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: júl., előző: 0.5%, várt: 0.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - előzetes (US)
Időszak: aug., előző: 97.9, várt: 98
Hétfőaug. 20.
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: júl., előző: 3%
Keddaug. 21.
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: júl., előző: 13%
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: aug., előző: 0.9%
Szerdaaug. 22.
09:00
Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) (HU)
Időszak: jún., előző: 10.9%
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: júl., előző: -0.55%, várt: 1.3%
20:00
Fed jegyzőkönyv (US)
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX35 826.14-180.06-0.5035 705.0336 253.0210 019.73MHUF
DAX12 128.90-229.97-1.8612 120.6512 428.562 986.09MEUR
ATX3 287.28-11.17-0.343 272.493 310.6893.95MEUR
DJIA25 164.26-135.66-0.5424 965.7725 235.37-USD
S&P 5002 818.44-21.52-0.762 802.492 827.95-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF324.31-0.04-0.01324.28324.95
CHFHUF287.05-0.60-0.21287.03288.32
USDHUF285.00-0.91-0.32284.89286.31
EURUSD1.1379+0.0034+0.301.13381.1383
EURCHF1.1297+0.0023+0.201.12651.1299
EURGBP0.8947+0.0007+0.080.89330.8949
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
RICHTER5 180+120+2.375 0255 1801 682.57MHUF
DUNAHOUSE3 900+40+1.043 8403 9001.48MHUF
RABA1 335+10+0.751 3001 3406.73MHUF
Appeninn595.0-12.0-1.98585.0600.023.25MHUF
OTP9 855-195-1.949 83010 1306 031.55MHUF
WABERERS2 650-20-0.752 6502 72013.5MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBWTIOILTS703 176+916+40.532 5623 19924.75MHUF
EBWTIOILTS733 342+922+38.102 7263 3427.27MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBDAITL0270-76-52.05701171.41MHUF
EBDAXTL891 204-804-40.041 2042 15747.92MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.