Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

MOL: olajcégből kiskereskedő?

RESEARCH BLOG
RESEARCH BLOG2016. november 18.   11:45

A MOL stratégiai elképzeléseket adott közre a múlt héten, melyből a legérdekesebb és mindenképpen a legelőremutatóbb fejlemény az volt, hogy a cég egyre inkább kiskereskedelmi vállalattá akar válni a 2000 töltőállomásának felhasználásával csökkentve a hagyományos üzletágak, a kutatás-termelés és a feldolgozás-kereskedelem részesedését.

A cég – szerintem nagyon helyesen – azt gondolja, hogy a mobilitás megváltozásával nem a kőolaj finomítás a jövő üzlete. Az elektromos vagy más alternatív hajtások elterjedése ugyanis drasztikusan csökkentheti a fosszilis üzemanyagok iránti keresletet, mely ma a finomítók kihozatalának két-harmadát jelenti. Helyette inkább a kőolaj finomításra épülő petrolkémiára és a kiskereskedelemre kíván a vállalat erőforrásokat allokálni. Érdekes, hogy a fő rivális OMV-t is megkérdeztem a kérdésről, akik továbbra is a kutatás-termelés dominanciáját tartják, a profit a „well-head”-nél, vagyis a kútfejnél van. Ez volt eddig az elmúlt 150 évben, amióta olajipar létezik, viszont ennek a feltétele az volt, hogy az olaj iránti kereslet töretlen legyen és az olajcégeket odaengedjék a legjobb erőforrásokhoz. Ezek a feltételek korántsem adottak a jövőben.

Az új stratégiának az lesz a kulcspontja, hogy sikerül-e egy ilyen mentalitást meghonosítani a cégnél. A MOL már bizonyította, hogy tud olajat finomítani és petrolkémiában is egyedül fel tud építeni és üzemeltetni egységeket. Ez utóbbi igencsak lényeges, hiszen a lengyel vetélytárs például a Basell-lel közösen fejlesztett petrolkémiát, ami így nagyon gyorsan épült ki, viszont a továbblépéshez szükséges a partner támogatása. A stratégia ezen részének sikerében nekem nincsenek is kételyeim: a cég operatív vezetése kiváló és a hőn áhított új technológiákat (polyol) is sikerül megszereznie a vállalatnak. A kérdés inkább az, hogy az utazók igényeit kielégítő kiskereskedelem (Fresh Corner) sikeres lesz-e. Eltalálni az autósok ízlésének, pénztárcájának megfelelő kávé és ételkínálatot és ehhez felépíteni a megfelelő kiszolgáló létesítményeket ugyanis teljesen más hozzáállást és tudást igényel, mint megszervezni a kőolaj finomítást vagy a dízel logisztikát.

A kihívás azért is lényeges, mert a teljes EBITDA 20%-a már most is a kiskereskedelemből származik, ennek az aránya pedig tovább nő. Arról nem is szólva, hogy a kiskereskedelmi cégek nyereség alapú értékelése a ciklikus vállalatok 2-3-szorosa. Az első tapasztalatok mindenesetre biztatóak: az új Fresh Corner kutak dizájnja lényegesen szebb a többieknél, a kávé friss (bár engem, mint kifinomult kávéfogyasztót annyira nem győzött meg, de lehet, hogy ebben én a kivétel vagyok, mint a szabály), a szendvicsek szintúgy. És remélhetőleg tiszta, belülről elérhető és fűtött mellékhelyiség is várja az utazókat. Nekem ezek tűnnek a legfontosabb szempontoknak, meg persze tudatosítani a vásárlókban, hogy a mi kínálatunk is van olyan jó, mint az osztrák vagy holland konkurrenciáé.

Pletser Tamás
Budapest, 2016. november 10.

PODCAST

A kőolaj árrobbanása méri majd, hogy mennyire fáj a gazdaságnak az izraeli-iráni válság

Úgy tűnik, hogy az árupiaci szereplők nem tartanak egy széleskörű háború kirobbanásától Izrael és Irán között. Az viszont határozottan érződik,...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben